Jordan, Midland en Spyker: Force India had al heel wat eigenaren gehad voordat het in handen kwam van zakenman Vijay Mallya. Maar na elf seizoen onder dezelfde naam te hebben gereden, ondergaat het team opnieuw flinke naamswijzigingen en krijgt het team een nieuwe identiteit. Voor FORMULE 1 reden om in de geschiedenis van het team te duiken.

Het Jordan dat in de jaren negentig relatief succesvol was, kon na de onverwachtse overwinning van Giancarlo Fisichella in Brazilië in 2003 niet meer uit haar schaduw kruipen. Ook financieel liep het niet lekker, reden voor eigenaar Eddie Jordan om zijn team aan Midland te verkopen. Na een jaartje Midland wordt het Spyker, wat in 2007 wordt verkocht aan de Indiase zakenman Vijay Mallya. Die doopt het team om in Force India.

Giancarlo Fisichella scoort in 2009 op het circuit van Spa-Francorchamps met een tweede plaats de eerste podiumplek voor Force India. Het is nog altijd het beste resultaat voor het team. © Sutton Images.

In 2008 en 2009 loopt het team nog achter de feiten aan, de onverwachte tweede plek van Giancarlo Fisichella in België in 2009 uitgezonderd. Vanaf 2010 begint het team regelmatig punten te scoren en pakt het vijf jaren achter elkaar de zesde of zevende plek bij de constructeurs. Het team herrijst als een feniks uit de as van Midland en Spyker en groeit uit tot een stabiele middenmoter.

Vanaf 2014 begint het echt te lopen. Het nieuwe rijdersduo Sergio Pérez en Nico Hülkenberg scoort met 155 punten het hoogste aantal van het team ooit en Pérez pakt in Bahrein de eerste podiumplek voor het team sinds 2009. Een jaar later stijgt het team een plekje in de eindrangschikking, naar de vijfde plaats. Pérez scoort in Rusland opnieuw een derde plek.

Sergio Pérez maakte al vijf keer namens Force India de gang naar het podium. © Sutton Images.

2016 wordt zelfs nog een tandje beter, met derde plaatsen voor Pérez in Monaco en Baku en een vierde plek voor het team in de ranglijst. In 2017 wordt dat nog eens dunnetjes overgedaan. Want ondanks dat er geen podiumplek wordt behaald, werd de vierde plek in het kampioenschap geprolongeerd. Daarnaast sluit het team een sponsordeal af met BWT, waardoor de wagens sinds Australië 2017 roze kleuren.

De roze wolk waar het team zich op bevindt kleurt in 2018 echter rood, in de kleur van onbetaalde rekeningen en betalingsachterstanden. Het team doet het met een budget dat nog geen kwart is van dat van de topteams hele fraaie sportieve dingen, maar financieel leeft het ver boven haar stand.

Met veel moeite haalt het team dit jaar de Grand Prix van België, maar de teamnaam en sponsorlogo’s zijn wel van de vrachtwagens gehaald. © Sutton Images.

Om het team van de ondergang te redden neemt een consortium onder leiding van Lawrence Stroll, vader van Lance Stroll, het team na de Grand Prix van Hongarije over. Een juridische rompslomp gaat gepaard met de overname, wat het allemaal niet makkelijker maakt. Het team verandert tevens haar naam in ‘Racing Point’, maar moet Force India om juridische redenen in de naam houden. Met de nieuwe naam, maar zonder de behaalde punten, maakt het team 2018 af. Een zevende plek is het resultaat, maar opgeteld met de punten van voor de overname zou dat twee plaatsen hoger zijn.

Op de deelnemerslijst van 2019 staat het team geregistreerd als ‘Racing Point F1 Team’. Volgens teambaas Otmar Szafnauer is de naam niet definitief en om de verwarring te vergroten kunnen we voor de Grand Prix van Australië dus een nieuwe naam verwachten. Hoe het team dan ook mag gaan heten, na elf seizoenen verdwijnt de naam Force India definitief uit de Formule 1.

Lance Stroll, hier in actie tijdens de bandentest in Abu Dhabi, komt volgend jaar uit voor het team van zijn vader. Welke naam er dan op de auto prijkt is vooralsnog onduidelijk. © Sutton Images.