Vitantonio Liuzzi moest in de eerste vrije training zijn wagen afstaan aan Narain Karthikeyan. Vervolgens mocht de Italiaan aan de bak, maar gaf zijn auto na vier ronden de geest. Logisch dat hij een beetje pissig is.

“Helaas waren dit te weinig ronden om informatie aan over te houden”, meende Liuzzi na afloop. “Na drie ronden kreeg ik een probleem met de waterdruk waardoor ik de auto naast de baan moest parkeren. Die twee snelle ronden zijn niet voldoende om de beoordelen hoe de auto is. Het positieve is wel dat we toen redelijk snel waren.”

“Dit is een heel zuur begin omdat dit een circuit is waar je meters wil maken om in het juiste ritme te komen. Dit wordt na vandaag dus geen gemakkelijk weekend. We zien wel waar we morgenochtend staan.”

Daniel Ricciardo bleef de ellende bespaard. De Australiër reed vandaag 61 ronden. “Het ging gelukkig een stuk beter dan bij Vitantonio”, zei de HRT-coureur daarom ook. “Ik ben blij dat ik beide sessies goed heb afgewerkt. Zo slecht voelt de auto niet eens aan maar we zijn wel een flinke klap langzamer dan onze concurrenten.”

“Dat gat moet gedicht worden, maar ik weet niet precies waar we extra snelheid moeten vinden. Misschien dat het ook wel aan mij ligt. We moeten goed samenwerken om dit gat te dichten en hopelijk lukt dat om zo een competitieve race te rijden.”

Karthikeyan mocht in de ochtend de wagen van Liuzzi lenen om op stoom te komen voor de Grand Prix van India. “Het is altijd goed om, zei het maar voor één sessie, in de auto te zitten”, aldus de Indiase coureur. “Vanochtend deed ik mijn werk voor het team en maakte ik meters om het gevoel terug te krijgen voor de race in India.”

“Suzuka heeft veel snelle bochten en het is altijd leuk om op een snel circuit te racen. Ik heb er van genoten en hopelijk heeft mijn werk het team veel informatie opgeleverd.”