“We hebben aangedrongen op het stoppen van de crazy motorontwikkelingsrace. Het is echt krankzinnig hoeveel we aan de motor hebben uitgegeven, eindelijk gaat dat veranderen. Onze stem is eindelijk gehoord, misschien wel een stem die het gezond verstand vertegenwoordigt”, blikt Abiteboul terug op de onderhandelingen. “Dit alles wijst in de goede richting voor degenen die al in de sport zitten, daar ben ik vast van overtuigd.” F1-toekomst
Zelfs voor het uitbreken van de coronacrisis twijfelde de Renault-top over de toekomst van het team in de Formule 1. De financiële gevolgen van die coronacrisis zorgen bovendien voor extra kopzorgen. Toch heeft Abiteboul vertrouwen in een verlengd verblijf in de koningsklasse. “Wij zijn sinds de jaren ’70 actief in de Formule 1. We zijn loyaal geweest aan sport en als we vooruitkijken is het belangrijk om trouw te blijven aan je roots. Waar je vandaan komt, je geschiedenis,… Niet alleen vanwege loyaliteit, maar ook omdat het iets betekent in het verhaal dat je aan de klanten brengt.” “Motorsport heeft een unieke waarde en bijdrage”, gaat Abiteboul verder. “Daarom geloven we erin, net zoals we geloven in een aantal marketingactiviteiten. Alleen is dit een sport, die op vlak van technologie erg belangrijk is. Dat is racen, racen is emotie, net zoals Renault voor emotie staat. Dus dat betekent allemaal veel. Daarom doe we al tientallen jaren mee en willen we dat nog heel lang doen.” De Renault-Nissan-alliantie is naast de Formule 1 ook erg actief in de Formule E. Abiteboul merkt op dat het feit dat het merk zowel in de F1 als in de FE zit, de fabrikant in staat heeft gesteld om op kostenefficiënte wijze deel te nemen aan het volledig elektrische kampioenschap, omdat het “een aantal technologieën voor Formule 1 ontwikkelt die vervolgens kunnen worden overgenomen in FE. Daarom denk ik dat de Formule 1 innovatie zal blijven stimuleren,” besluit hij. Lees ook: Weblog: Ricciardo’s exit zet vraagtekens bij F1-toekomst van Renault en Abiteboul