In aanloop naar het nieuwe seizoen stellen we bij FORMULE 1 de vier rookies van 2019 voor. Een van hen is Antonio Giovinazzi, die in 2017 al eens twee Grands Prix reed, maar daarna op de reservebank moest plaatsnemen.

Voor Antonio Giovinazzi (25) kwam begin 2017 zijn droom uit. De Italiaan, destijds reservecoureur bij Sauber, mocht vanwege een rugblessure bij Pascal Wehrlein onverwacht zijn Formule 1-debuut maken. Bij zijn eerste race in Australië maakte hij een degelijke indruk: hij kwalificeerde vlak achter teamgenoot Ericsson en finishte de race als twaalfde. So far, so good.

Bij zijn tweede Grand Prix in 2017 liet Giovinazzi geen goede indruk achter.

Zijn tweede Grand Prix in China verliep echter minder voorspoedig. Giovinazzi crashte eerst in de kwalificatie na een slippertje op het Chinese astroturf. De race verliep al even rampzalig: op een natte baan crashte hij toen op het rechte stuk, nota bene op dezelfde plaats als een dag eerder. In één weekend ging zijn reputatie van groeibriljant naar brokkenpiloot. “Een weekend om snel te vergeten”, oordeelde hij zelf. Omdat Wehrlein voor de derde GP in Bahrein fit was, moest Giovinazzi weer op de reservebank plaatsnemen.

Ferrari heeft zijn pupil echter nooit laten vallen. Giovinazzi reed in 2017 meerdere vrijdagtrainingen voor Haas en werkte afgelopen jaar als simulatorcoureur voor de Scuderia. In die rol heeft hij genoeg indruk gemaakt om bij Sauber een racezitje voor 2019 af te dwingen. Het partnerschap met het Italiaanse Alfa Romeo zal daarbij zeker niet in de weg zitten.

Drie races in twee jaar tijd
Giovinazzi heeft in de opstapklassen een prima CV opgebouwd. Hij verzamelde ereplaatsen in de Britse Formule 3 (2e in 2013), Europese Formule 3 (2e in 2015) en won de Masters op Zandvoort. Een jaar later, bij zijn debuutseizoen in de GP2 Series, kaapte Pierre Gasly de titel voor zijn neus weg. Een definitieve overstap naar de Formule 1 zat er voor de runner-up niet in. Giovinazzi reed daardoor in de afgelopen twee jaar tijd slechts drie races: de twee benoemde Grands Prix in 2017 en de 24 Uur van Le Mans met Ferrari in 2018. Hij zal bij Sauber moeten aantonen dat hij niets van zijn racecraft verloren heeft.

Giovinazzi heeft veel ervaring in de huidige auto’s: hij testte voor Haas, Sauber en Ferrari.

Een voordeel voor Giovinazzi is dat hij, ondanks het feit dat hij geen races gereden heeft, wel veel Formule 1-kilometers maakte. Hij werkte zeven vrijdagtrainingen af voor Haas, zes voor Sauber en mocht voor Ferrari testen in de 2018-bolide. Giovinazzi is dus goed bekend met de huidige Formule 1-auto’s en zal die kennis nu moeten toepassen in een Grand Prix-weekend. De ervaren Kimi Räikkönen kan hem daar als teamgenoot in bijstaan.

Bij Sauber krijgt Giovinazzi eindelijk zijn gedroomde Formule 1-kans. Het is aan hem om de ietwat ongelukkige reputatie die hij nu heeft van zich af te schudden. De rookie heeft al aangegeven dat hij niet vergeleken wil worden met Charles Leclerc, de vorige debutant bij Sauber. “Ik wil zijn resultaten niet herhalen of verbeteren, mijn doel is gewoon om het beste te doen wat ik kan”, vertelde hij onlangs aan Autosport. “Het wordt mijn eerste jaar in de Formule 1, dus ik wil vooral mezelf verbeteren.”