[schuin}Hoi FORMULE 1 RaceReport{schuin]

Ik heb twee vragen:

Ik weet dat de zachtere band meer grip bied maar minder lang mee gaat en dat de hardere band minder grip biedt, maar langer mee gaat. Maar in welke situatie zullen de teams nou kiezen voor de zachte band en wanneer voor de hardere band?

Klopt het dat de auto's na de kwalificatie in het parc fermé verdwijnen en dat er dan niks meer aan de afstelling van de auto gedaan mag worden? Oftewel wanneer mag er voor het la


Hoi Casper,

Je hebt het helemaal goed: de zachte band is in principe sneller, en de harde gaat langer mee. De regels schrijven dit jaar voor dat teams allebei de typen (compounds) moeten gebruiken, er valt dus niet zoveel te kiezen. De harde band heeft doorgaans als voordeel dat hij constanter is. Hij heeft over één snelle ronde dus wat minder grip, maar biedt daarna wel voor langere tijd een constante hoeveelheid grip. De zachte band is sneller, maar minder constant. Als het beste eraf is, dan wordt hij snel minder. Dit kan per circuit verschillen.

Wat betreft het parc fermé: er mag nog wel het een en ander aan de auto’s gedaan worden na afloop van de kwalificatie. Zo mogen de monteurs de motor starten, de accu vervangen, de remmen ontluchten en olie aftappen. Aan de afstelling mag niet veel veranderd worden: de monteurs mogen wel de voorvleugel anders afstellen, maar de achtervleugel niet. Bovendien moet alles gebeuren onder toezicht van FIA’s technische dienst. Sjoemelen is dus vrijwel uigesloten.

Je kunt dus wel stellen dat de coureurs een probleem hebben als het zondag ineens onverwacht blijkt te regenen. Meestal kunnen de teams dit al op zaterdag voorspellen (de FIA heeft een eigen weersdienst, net als de meeste teams) en in dat geval zullen ze er al voor de kwalificatie rekening mee houden bij de afstelling van de auto. Liever in de kwalificatie een paar tienden verliezen door een natweerafstelling op het droge, dan de hele race in de regen rijden met een auto die is afgesteld op een droge baan!

Groet

FORMULE 1 RaceReport