FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft er alle vertrouwen in dat Andretti een motorleverancier gaat krijgen in de Formule 1. Ondanks dat het team momenteel geen contract heeft, belooft Ben Sulayem dat het wel goedkomt. Mocht het echt nodig zijn, dan zal hij een leverancier dwingen motoren te geven aan Andretti.

Recentelijk kwam het nieuws naar buiten dat de deal tussen Alpine en Andretti inmiddels verlopen is. Het plan was oorspronkelijk dat Alpine (of eigenlijk, moederbedrijf Renault) de motoren van het Amerikaanse team zou gaan leveren zodra Andretti daadwerkelijk de goedkeuring krijgt om in de Formule 1 mee te doen. De termijn van dat contract is inmiddels echter verstreken en er ligt nog geen nieuwe deal op tafel. 

FIA-president Ben Sulayem garandeert echter dat Andretti niet zonder motoren zal komen te zitten. “In de regels staat dat niemand hen mag weigeren”, garandeert hij. “Als alle leveranciers toch nee zeggen, dan heeft de FIA de macht om iemand aan te wijzen. Dat worden dan de twee leveranciers die aan de minste teams leveren. We kiezen dan willekeurig uit die twee en die moet dan gaan leveren. Dat is ook geen geheim. Waarschijnlijk worden dat Alpine en Honda, en een van hen zal dan winnen want zo zijn de regels nu eenmaal.”

LEES OOK: Overzicht: hoe zit het ook alweer met de motorleveranciers van 2026?

General Motors

De regels waar Ben Sulayem naar verwijst, staan in appendix 6 van de Formule 1-regels. Hoewel daar geen expliciete vermelding staat van een nieuw team op de grid, is de FIA-voorzitter ervan overtuigd dat Andretti wel onder deze regels zal vallen. Audi zal op waarschijnlijk ook slechts één team van motoren voorzien – namelijk het eigen team – maar diezelfde regels stellen dat zij als nieuwe leverancier nog niet verplicht zijn om aan meerdere teams te leveren. 

Intussen heeft Andretti een deal gesloten met General Motors om ondersteuning van Cadillac te krijgen. Het doel is om op termijn ook met motoren van Cadillac te gaan rijden. “Dat vragen wij ook, en uiteindelijk zal dat ook gebeuren”, zegt Ben Sulayem daarover. “Maar motoren zijn niet zomaar in vier of vijf jaar gemaakt. Dus in de eerste jaren zal Andretti nog met een andere leverancier moeten rijden.”


De speciale kampioensuitgave van FORMULE 1 Magazine ligt NU in de winkel. Het magazine is ook al digitaal te bestellen, met gratis bezorging in heel Nederland! Lees alles over de bijzondere WK-trilogie van Max Verstappen, met unieke fotografie van onze huisfotograaf Peter van Egmond. Met in dit nummer verder o.a:

  • Exclusief interview Oranje-bondscoach Ronald Koeman: ‘Max doet me aan Messi denken’
  • Red Bulls teambaas Christian Horner blijft zich verbazen: ‘Alle superlatieven voor Max zijn op’
  • Fotoserie: Verstappens snelle weg naar de derde wereldtitel
  • Het uitgekiende F1-traject van Jan Lammers en zoon René
  • Gallery: het allermooiste beeld van huisfotograaf Peter van Egmond
  • Columns Noël Ummels en Nelson Valkenburg
  • F1 Insider Graham Watson over FOM’s commerciële belang van een nieuwe superster
  • En verder alles over Max Verstappens kampioensweekend in Qatar!