Het zal maar weinigen ontgaan zijn dat Mercedes dit weekend met een bijzonder kleurenschema rondrijdt: de gewoonlijk zilveren wagen heeft nu witte accenten, beginnend bij de neus en toelopend naar de cockpit. De reden hierachter is dat het team verschillende jubilea te vieren heeft. FORMULE 1 duikt in de geschiedenis van de ‘zilverpijl’.

De winnaar van de eerst autorace ooit, aangedreven met een motor van Daimler. © Mercedes.

Deze week is het 125 jaar geleden dat de professionele autosport ontstond. Op 22 juli 1894 organiseert de krant Le Petit Journal in Frankrijk de allereerste autorace. De route leidt een stoet wagens van Parijs naar Rouen, over 127 kilometer openbare weg. Duizenden toeschouwers aanschouwen het circus. Aangezien auto’s überhaupt nog geen gemeengoed zijn in deze tijd, zal het een waar spektakel zijn geweest.

Volgens de nogal breed opgestelde regels moet het winnende voertuig een ‘niet door paarden voortgetrokken koets zijn, die niet gevaarlijk, makkelijk te besturen en goedkoop is’. Van de eenentwintig deelnemers halen zeventien de finish. Daarvan worden negen wagens aangedreven door een motor naar ontwerp van Gottlieb Daimler, één van de grondleggers van Mercedes-Benz. Er is ook een wagen van Benz bij, een andere grondlegger van het merk. De winnaar, een wagen van Panhard & Levassor en Peugeot, wordt door een motor van Daimler voortgedreven.

Geboorte van de zilverpijlen
In de vroege twintigste eeuw werden races dikwijls verreden in nationale kleuren. Voor Frankrijk was dat blauw, voor Engeland groen, voor Italië rood (Ferrari rijdt daar nog steeds in rond) en voor Duitsland wit. Zo ook voor Mercedes, maar dit verandert allemaal in 1934. Tijdens de Eifelrennen, op 3 juni 1934 op de Nürburgring, komt Mercedes ineens met de zilveren W25 aan de start.

(Tekst gaat door onder de afbeelding)

Een zilverpijl wint de Grand Prix van Tripoli in 1935. © Mercedes.

De legende gaat dat de W25 voor de start van de race de maximaal toegestane 750 kilo overschreed. Om toch te mogen starten moet in allerijl gewicht worden bespaard. Daartoe wordt de witte verf van de wagen afgeschraapt, waardoor het zilver van het metaal bloot komt te liggen. Omdat de wagen ook nog eens bloedsnel is en diezelfde dag de Eiffelrennen met recordsnelheid wint, ontstaat de naam ‘zilverpijl.

200e Grand Prix
De zilverpijlen van Mercedes rollen vervolgens het vooroorlogse Grand Prix-circus op, totdat de Tweede Wereldoorlog daar een abrupt einde aan maakt. Na de oorlog, in 1954, neemt Mercedes deel aan de nieuwe Formule 1, om een jaar later de zilverpijlen alweer terug te trekken. Na een lange afwezigheid keert het team in 2010 terug, om dit weekend, tijdens haar thuisrace, haar 200e Grand Prix in de Formule 1 te vieren. Het maakt van dit weekend een dubbelfeest voor de mannen uit Stuttgart.

Lees ook: Geschiedenis Mercedes: Winnen zit in DNA

Of de zilverpijl-legende waargebeurd is, of dat het om een legende gaat is onduidelijk. Gevraagd ernaar antwoordt huidige Mercedes-teambaas Toto Wolff dat hij het ook niet weet. “Het lijkt mij wel meer een romantisch verhaal.” Mercedes voedt de legende echter door – in het weekend waarin het 125 jaar geleden is dat een Mercedes-motor de allereerste autorace won en het team voor de 200e maal een Grand Prix start – niet met een volledig witte wagen rond te rijden. In plaats daarvan is de F1 W10 zilver, met witte accenten. Daardoor wordt de schijn gewekt dat het wit van de wagen is afgeschraapt en het zilver daaronder te voorschijn is gekomen. Net zoals in 1934.

Wit gaat langzaam over in zilver. Eraf geschraapt? © Motorsport Images.