In aanloop naar het nieuwe seizoen duikt FORMULE 1 in het verleden van de tien teams van 2019. Als laatste kijken we naar het dominante team van de afgelopen jaren: Mercedes.

Nog voordat er een officieel wereldkampioenschap is, laat Mercedes van zich horen. In de jaren dertig zijn het de zilverpijlen van Mercedes en Auto Union (Audi) die de circuits domineren. Het zilver is puur een praktische kleur: het is de tint van het ongeverfde metaal, om zo gewicht te besparen. Deze kleur wordt nog steeds gebruikt door Mercedes.

Stirling Moss in de W196, tijdens de door hem gewonnen Grand Prix van Groot-Brittannië. © Sutton images.

Na de Tweede Wereldoorlog mogen Duitse fabrikanten niet direct deelnemen aan Grands Prix. In 1954, wanneer het wereldkampioenschap zoals we dat nu nog kennen zijn vijfde jaargang ingaat, doet Mercedes voor het eerst mee. Met de W196 winnen de Mercedes-coureurs op dominante wijze de ene na de andere Grand prix en het wereldkampioenschap. Er komt echter een abrupt einde aan het verhaal van Mercedes. Wanneer de Mercedes van Pierre Bouillin tijdens de 24 uur van Le Mans crasht, waarbij hijzelf en 83 toeschouwers omkomen, trekt Mercedes zich terug uit de racerij.

Het zelf opgelegde ‘raceverbod’ blijft Mercedes lang volhouden. Toch begint het weer te kriebelen in Stuttgart, waardoor Mercedes in 1994 de Formule 1 betreedt als motorleverancier. Samen met McLaren worden successen behaald, maar Mercedes wil een eigen team. Daarom koopt het in 2009 Brawn Grand Prix.

Als BAR kon de voorganger van Mercedes weinig potten breken. © Sutton images.

Team met lange geschiedenis
De wortels van het toenmalige Brawn gaan terug tot 1966, toen het team met de naam Tyrell werd opgericht. Tyrell kent successen in de jaren zeventig met Jackie Stewart achter het stuur. Daarna raakt de formatie echter langzaamaan in verval. De resten van het ooit succesvolle team worden in 1998 gekocht door British American Racing (BAR), onderdeel van een grote tabaksfabrikant.

BAR wordt vanaf het tweede seizoen een exclusieve partner van Honda. De renstal weet in 2004 met een tweede plaats in het klassement zijn beste positie te behalen. Doordat tabaksreclame steeds strenger wordt aangepakt, kan BAR niet meer opereren onder dezelfde naam en branding. Daarom neemt motorleverancier Honda het team vanaf 2006 over.

Van Honda naar Mercedes
Onder de vlag van Honda stelt het team teleur. Een enkele overwinning tijdens de Grand Prix van Hongarije in 2006 is het hoogtepunt van een verder magere drie jaar. Eind 2008 dwingt de economische crisis Honda om de stekker uit de Formule 1 te trekken. Teambaas Ross Brawn neemt de boel over op het laatste moment, waarna het team als Brawn GP verdergaat.

Als Brawn GP wint de voorganger van het huidige Mercedes beide titels. © Sutton images.

Met de in haast ingelepelde Mercedes-motor komt Brawn aan de start in 2009. Het team overtreft alle verwachtingen en is met een dominante eerste seizoenshelft de beste constructeur van het jaar. Jenson Button wint de rijderstitel. Aan het einde van 2009 wordt bekend dat Mercedes Brawn overneemt en er per 2010 een eigen fabrieksteam van maakt.

Daarmee kruisen de wegen van het merk Mercedes en het team dat voortkwam uit Tyrell en ontstaat het huidige Mercedes AMG. In de eerste jaren konden Nico Rosberg en de uit zijn pensioen gehaalde Michael Schumacher geen potten breken met de Mercedes. Vanaf 2013 begint het langzaam te lopen met nieuwe stercoureur Lewis Hamilton, vanaf het hybridetijdperk in 2014 domineert Mercedes de Formule 1. De zilverpijlen winnen de ene na de andere race en pakken talrijke polepositons. Mercedes pakt vijf constructeurstitels, Hamilton vier rijderstitels en Rosberg pikt er ook eentje mee, waarmee het totaal op vijf achtereenvolgende dubbels uitkomt. Het is duidelijk: winnen zit altijd al in het DNA van Mercedes.

Lees ook: Jaarrapport – Mercedes: kampioen voor vijfde maal op rij

Lewis Hamilton in de Mercedes W09, Verenigde Staten 2018. © Sutton Images.