McLarens Eric Boullier denkt dat de problemen van Red Bull een perfect voorbeeld zijn van hoe essentieel het is om in het nieuwe Formule 1-tijdperk fabriekssteun van een motorleverancier te hebben.

Dat zegt de racing director van het team uit Woking in interview met ESPNF1. “Als je fabriekssteun hebt, heb je veel meer dingen waar je mee kunt spelen en die je kunt uitproberen dan als je een klantenteam bent met een klantenmotor”, vertelt Boullier aan de publicatie.

“Neem bijvoorbeeld Mercedes en Red Bull en hoe die teams zich nu tot elkaar verhouden”, oppert Boullier. “We weten allemaal dat Red Bull een geweldig chassis heeft ontwikkeld dat misschien beter is dan dat van Mercedes, maar het verschil tussen deze twee teams wordt op het moment vooral gemaakt door de klantenmotor van Renault die achterin de Red Bulls ligt”, meent de Fransman.

McLaren is op het moment ook slechts een klant van Mercedes, al heeft het natuurlijk het voordeel dat de Mercedes-krachtbron vooralsnog veruit de sterkste in de Formule 1 is. Met ingang van 2015 wordt McLaren echter fabrieksteam van Honda en de voorbereidingen daarvoor lopen gesmeerd, geeft Boullier aan. “Er gaat veel tijd en werk in zitten, maar we lopen op schema.”

Het kopstuk van de als zesde geklasseerde formatie geeft verder te verstaan dat hij zich er geen zorgen om maakt dat McLaren met haar MP4-29 voor het tweede jaar op rij geen goed chassis heeft weten te construeren.

“Ik twijfel er niet aan dat we volgend jaar een goede auto hebben”, klinkt het zelfverzekerd. “We hebben intern immers wijzigingen doorgevoerd die volgens ons het gewenste effect zullen hebben en zich bovendien ook nu al uitbetalen op het circuit, zoals ook in Oostenrijk al voor het eerst te zien was.”