Het Mercedes-team viel halverwege het seizoen 2012 steeds verder terug op de grid. Volgens teambaas Ross Brawn is het fout gegaan bij de aerodynamische ontwikkeling van de W03.

Aan het begin van het seizoen won Mercedes met Nico Rosberg nog de eerste race sinds 1955, maar in de laatste zes races werd er nog maar eenmaal punten gescoord. Het geeft duidelijk aan hoe het Duitse team langzaam is afgezakt tot een weinig stabiele middenmotor.

Ross Brawn wijt die negatieve trend aan de reorganisatie van de aerodynamische afdeling: “Na het vertrek van Loic Bigois, hoofd aerodynamische zaken, hebben we een tijdje moeten wachten op een vervanger. Mike Elliot diende namelijk zijn termijn bij Lotus vol te maken. Tegelijkertijd voerden we veranderingen door in onze windtunnel en experimenteerden we met een dubbel DRS-systeem en een coanda-uitlaat. Dit pakte allemaal niet zo goed uit.”

“We hebben in onze windtunnel de schaal van onze modellen aan moeten passen”, verduidelijkt Brawn. “Voorheen hadden ze een grootte van vijftig procent van het origineel, tegenwoordig maken we gebruik van modellen van zestig procent. Dit allemaal om meer data te kunnen verkrijgen van de Pirelli-banden. Pirelli maakt eveneens schaalmodellen voor in de windtunnel en hoe groter de banden, hoe meer data er verzameld kan worden.”

De grotere windtunnelmodellen losten nog een ander significant probleem op. “Als je steeds meer meetapparatuur in je modellen wilt stoppen, heb je ook grotere modellen nodig. De modellen die we oorpsronkelijk gebruikten werden daarvoor simpelweg te klein. Groter zullen onze modellen in de toekomst niet worden, want met zestig procent is volgens de regels de maximum grootte bereikt.”