Na maar liefst 43 geschrapte rondetijden op de Red Bull Ring vrezen coureurs dat het dit weekend op Paul Ricardo opnieuw lastig zal worden om de track limits niet te overschrijden.

Vorig jaar ontstond er regelmatig discussie over de track limits, die van circuit tot circuit anders waren. Dit seizoen heeft de wedstrijdleiding duidelijk gemaakt dat de track limits op elk circuit de witte lijn langs de baan zijn. Dat betekent dat als een coureur met alle vier de banden naast die witte lijn terechtkomt, de rondetijd afgepakt wordt. In de race kan dat tot tijdstraffen van vijf seconden leiden.

Lees ook: Wedstrijdleider Wittich maakt track limits voor GP Bahrein duidelijk

In de Oostenrijkse Grand Prix werd duidelijk dat sommige coureurs moeite hebben om binnen de lijntjes te kleuren. Maar liefst 43 rondetijden werden afgenomen door de wedstrijdleiding en vier coureurs kregen er een tijdstraf voor, met als gevolg een vier pagina’s tellend document van de FIA.

De coureurs zijn dus gewaarschuwd voor de track limits nu zij op Paul Ricard gaan racen. Daar zijn geen grindbakken te vinden, enkel de afremmende blauwe en rode strepen naast de baan. Ook daar gaat de witte lijn naast de baan als track limit gelden, wat opnieuw tot een lang FIA-document kan leiden.

Leclerc wil andere track limits

Wat het voor de coureurs zo lastig maakt om binnen de lijntjes te blijven? “Omdat we zo snel mogelijk proberen te gaan”, legt Sebastian Vettel uit. “Als we het rustig aan zouden doen, dan zou het makkelijk zijn. We gaan zo snel mogelijk en dan maak je wel eens foutjes en je kan de lijnen niet altijd even goed zien. Als we er een meter naast komen, dan is er wat fout gegaan. Een paar centimeter ernaast is lastig in te schatten”, aldus de Aston Martin-coureur.

Charles Leclerc zou het fijner vinden als de wedstrijdleiding de kerbstones weer als limiet gaat zien. Dan mogen coureurs de gehele kerbstone gebruiken maar als alle vier de wielen ernaast zijn, dan wordt de rondetijd geschrapt. “Ik geef de voorkeur aan kerbstones als track limit. Dan kan je het ook aan je stuur voelen, dan is het makkelijker om precies te zijn. Vijf centimeters naast de lijn kan je als coureur niet voelen. Het wordt tricky dit weekend”, voorspelt de Monegask.

Lees ook: Pérez verliest vierde startplek: FIA schrapt rondetijden Q3 na track limits

Ook Lando Norris zou graag een andere track limit zien, maar hij heeft de voorkeur aan een ouderwetse grindbak. “De exacte positie van je auto inschatten is niet makkelijk, zeker als er wind staat of als je achter iemand anders rijdt”, legt Norris uit. “Om iets te oordelen met zulke snelheden, dat is gewoon lastig. Een grindbak is een goede limiet, dan verlies je tijd. Ik begrijp het wel, maar je hoopt dat er gewoon in elke bocht een grindbak zou liggen”, aldus de Brit.

(Tekst loopt door onder de foto)

Foto: Motorsport Images

Voor iedereen hetzelfde

Volgens Williams-coureur Nicholas Latifi is het noodzakelijk voor coureurs om de limiet op te zoeken, waardoor het lastiger oordelen is waar de witte lijn ligt. “Je probeert sneller te gaan, als je niet voor die extra centimeters gaat doet een andere coureur dat wel, dus je moet wel. Als er een muur staat, zoals op stratencircuits, dan zie je die al bij de entry. De witte lijn zie je niet altijd. Het is lastiger dan het lijkt”, stelt de Canadees.

Guanyu Zhou, een van de coureurs die in Oostenrijk een tijdstraf kreeg, vindt dat de regels nu wel duidelijk zijn. “Het was lastig om in te schatten waar mijn wiel zat. Ik zat vast achter een auto en had last van vuile lucht. Het is nu wel zwart-wit, ik denk niet dat we dit dus op de korte termijn kunnen veranderen. We moeten er allemaal mee omgaan”, weet de Chinese Alfa Romeo-coureur.