*

Dagboek uit Spa (4): Livestream langs het circuit

Redactie

Redactie

26 augustus 2018 12:00

Dagboek uit Spa (4): Livestream langs het circuit

FORMULE 1-verslaggevers Eelco den Boer en Daan de Geus houden tijdens de GP van België op Spa-Francorchamps speciaal voor deze website een dagboek bij, waarin zij vanuit de paddock verhalen over roddels, trends en het laatste nieuws.

Er gaat niets boven zelf een Grand Prix bijwonen. Maar soms mis je wel eens de informatie die je op televisie krijgt voorgeschoteld. F1 Vision biedt daarvoor een oplossing: live beelden, standen en boordradio’s van je favoriete coureurs. Er hangt wel een flink prijskaartje aan: circa honderd euro per raceweekend (dus inclusief de vrijdag). Online kun je alleen reserveren voor een heel weekend, maar ter plaatse zijn indien de voorraad strekt ook dagtarieven beschikbaar (vanaf circa 15 euro voor een vrijdag).

We konden onze stagiair Nino niet aan (paddock)kaarten helpen voor de Grand Prix van België, maar we konden hem wel aanbieden de F1 Vision langs de baan te testen. Een heel weekend is wellicht wat te prijzig, maar hij zou het iedere fan zeker aanraden om het eens een dag te proberen. Vooral op vrijdag is het aanrader, omdat de radioboodschappen aan de coureurs een extra dimensie bieden.

Een vrije training van anderhalf uur kan wat eentonig worden als je niet weet waar teams mee bezig zijn en met welk doel ze rijden. F1 Vision geeft veel meer inzicht in wat er gebeurt dus dat is dan een welkome aanvulling. Stoffel Vandoorne gaf bijvoorbeeld halverwege zijn run in de tweede training aan dat zijn auto onbestuurbaar was en dook daarna de pits in. Of Daniel Ricciardo die in Q1 te horen kreeg dat zijn motor nog een tandje opgeschroefd kon worden indien nodig.

Hoewel er op de tribune weinig gebruikers te zien zijn van het systeem, dat eigenlijk hetzelfde werkt als een mobiele telefoon maar op een afgesloten netwerk, toonden veel fans wel interesse. Om naast een dure toegangskaart ook nog eens extra te betalen voor livestreaming is misschien wat te veel van het goede, maar het zou een overweging kunnen zijn een petje of T-shirt te laten liggen.

Let wel op de accuduur (het batterijniveau is goed weggestopt), maar bij de stands van F1 Vision kun je de accu snel laten omwisselen. En het scheelt weer gebruik van je mobiele telefoon om de live timing te kunnen raadplegen. Het bereik van F1 Vision was overal goed en de kwaliteit van het beeld was prima. Al met al is het een prima manier om de beleving van de fans verder te verbeteren.

Het dagboek van zaterdag lees je onder de foto.

Verstappen krijgt wéér een teamgenoot die meer is dan alleen goedlachs

Het komt misschien als een verrassing voor veel mensen die de laatste weken over Verstappens nieuwe, jonge teamgenoot hebben gelezen, maar Pierre Gasly is een goede anderhalf jaar ouder dan de Nederlander. Gasly is nu 22, Verstappen wordt over iets meer dan een maand 21.

Toch is Verstappen de grote man bij Red Bull en Gasly degene die er komend seizoen als ‘nieuwkomer’ bij komt. Dankzij het verschil in palmares. Verstappen heeft er 72 races opzitten en vier gewonnen; Gasly debuteerde minder dan een jaar geleden en Spa is pas Grand Prix nummer achttien voor de Fransman.

Gasly verkende het circuit ook al per scooter.

Gasly is ook een vrolijke jongen, goedlachs en komt jong en onbevangen over. Vanochtend kwam hij ook als een typische scholier (of student) met z’n rugzak achterop op de scooter naar circuit. Hij passeerde onze redactie-bolide ook nog even buitenom. Keurig op tijd op circuit, zich meldend bij leerschool Toro Rosso.

Gasly heeft Red Bulls-hoofdmeester Helmut Marko daar al overtuigd. Vanuit de gedeelde hospitality kan Gasly de ‘grotemensenwereld’ van Red Bull al zien, maar Gasly denkt er nog niet te veel aan: “Ik kan niet wachten tot 2019 begint, maar die negen races die ik nog met Toro Rosso heb zijn nu het belangrijkste.”

Hoewel hij zijn examens in zekere zin achter de rug heeft, ziet Gasly ze als huiswerk. “Het gaat erom in die races het beste ervan te maken en zoveel mogelijk ervaring op te doen. Dat helpt me volgend jaar ook alleen maar.”

Waar Verstappen pas kort voor zijn Toro Rosso-debuut in het Red Bull-opleidingsprogramma werd opgenomen, is Gasly er een schoolvoorbeeld van. Met steun van de energiedrankfabrikant doorliep hij de opstapklassen. Soms razendsnel, soms met een jaartje zittenblijven, want binnen Red Bull gaat het maar om één ding: races en titels winnen.

Achter het stuur is Gasly één en al focus.

Dat deed Gasly in 2016 in de GP2 (nu Formule 2) maar toch leverde het hem toen geen promotie op. “Dat ik toen niet al een Toro Rosso-zitje kreeg, was zwaar voor me”, zegt de coureur die tot eind 2017 moest wachten. Ook dat hoort er in het Red Bull-programma bij: teleurstelling, omgaan met tegenslag, met hoe het soms razendsnel kan gaan en je soms geduld moet hebben. “Het voelde niet altijd even fair, maar ik heb alles geaccepteerd en ben altijd hard blijven werken.”

Dat is Gasly namelijk ook, een harde werker. Een doorbijter die zijn eerste GP2-race won daags nadat hij en zijn moeder een heftig auto-ongeluk hadden. Hij is een coureur die op zijn eigen benen staat. “Mijn ouders steunen me natuurlijk, maar ik heb geen management of iemand die me vertegenwoordigd. Ik heb altijd alles zelf moeten doen. Dat heeft me echter een stuk sterker gemaakt, ook op mentaal vlak. En daar ga ik in de toekomst veel aan hebben”, weet Gasly. “Want het mentale aspect is ontzettend belangrijk in de Formule 1.”

Gasly weet daarbij nu hoe die toekomst eruitziet, bij Red Bull naast Verstappen. En die krijgt ondertussen (weer) een goedlachse teamgenoot die méér is dan zijn vrolijke voorkomen en brede smile doen vermoeden.

(Foto’s: Red Bull Content Pool)

Het dagboek van vrijdag lees je onder de foto.


Na het succes van vorig jaar bood brancheorganisatie BOVAG vandaag opnieuw een ‘pitstop’ aan voor Formule 1-fans op weg naar de Grand Prix van België. Naast een snelle check voor de auto en/of caravan, konden ook de chauffeurs en passagiers zich even opladen.

Red Bull zorgde voor de nodige energie, niet alleen door blikjes uit de delen, maar ook met een dj die voor een leuke sfeer zorgde op de laatste parkeerplaats voor de Belgische grens. Jumbo zorgde voor koffie en cake en ook de exemplaren van FORMULE 1 gingen als zoetje broodjes over de toonbank.

Daarnaast konden bezoekers hun racekunsten testen in de playseats van Ziggo, was er merchandise te koop en bestond zelfs de mogelijkheid om nog toegangskaarten voor de Belgische Grand Prix aan te schaffen. Maar de meeste passanten waren daar natuurlijk al in het bezit van.

De enige teleurstelling was dat de masseuse ziek was en er daardoor geen stoelmassages konden worden aangeboden. Maar dat voorkwam uiteraard niet dat iedereen vrolijk verder ging naar de eindbestemming: Circuit de Spa-Francorchamps.

Het dagboek van donderdag lees je onder de foto.

Een belangrijke boodschap van Stoffel

Het Formule 1-seizoen trapt in het altijd gezellige Spa-Francorchamps de tweede seizoenshelft af. Het rondreizende circus is klaar voor het volgende nummer. Aan publiek zal geen gebrek zijn: Spa is niet alleen een populaire bestemming voor Belgische fans, maar ook Duitsers, Fransen, Britten en – natuurlijk – Nederlanders. Van de laatste groep worden er dit jaar pakweg tachtigduizend verwacht. Hossend, lachend, feestend en drinkend langs de baan – en dat laatste is nou net waar Stoffel Vandoorne het over wil hebben.

Vandoorne en Van Poorten. Foto: Johnnie Walker.

Altijd leuk namelijk, een feestje, en dat er bij gedronken wordt, snapt Vandoorne best, hoewel hij als topsporter geen groot drinker is. Maar na het drinken toch weer rijden (er is geen drankfabrikant die er geen corresponderende slogan tegen heeft) dát is geen goed idee. Als ambassadeur van Johnnie Walker wil Vandoorne dat duidelijk maken middels de #JoinThePact-actie tegen alcohol in het verkeer. “Als je een glaasje op hebt, heb je echt niet meer de concentratie die je normaal hebt”, zegt Vandoorne.

Voor #JoinThePact kwam hij daarom donderdag opdraven om samen met mede-ambassadeur Gwen van Poorten (bekend van ‘Spuiten en Slikken’ en ‘Roadtrippers’) die boodschap te herhalen. Hoe prevalent hij namelijk mag zijn, het is een boodschap die, helaas, nog altijd te vaak aan dovemansoren gericht is. Van Poorten: “Het is bizar om in 2018 te zeggen, maar ik denk toch dat er nog veel onwetendheid is. Er zijn veel mensen die denken: ik kan nog gewoon rijden na een paar biertjes, maar één drankje kan je rijgedrag al beïnvloeden.”

Een voor veel Nederlanders wellicht herkenbaar voorbeeld? “Na één, twee, drie biertjes denk ik dat ik de sterren van de hemel kan dansen, maar of dat waar is…” Op de vraag of bij Stoffel de voetjes soepel van de vloer komen na een paar biertjes kan hij kort zijn – “Nee, ik kan sowieso niet dansen!” – over rijden met een slok op ook: “Misschien denk je nog te kunnen rijden, misschien loopt het ook goed af, maar het gaat niet alleen om je eigen veiligheid. Het gaat ook om die van anderen.”

Dus hebben Vandoorne en Van Poorten beloofd geen slok te drinken als ze moeten rijden. Een belofte waarvan ze hopen dat meer mensen die doen. Ook onder de vele feestende fans die dit weekend de Grand Prix bezoeken. Feest, allemaal prima, zegt Vandoorne, maar: “Helaas is het dan ook gemakkelijk om met een paar biertjes op terug te gaan na de Grand Prix.”

Daarom is het belangrijk te onthouden dat het ‘echt niet suf is om niet te drinken’, zegt Van Poorten. “Vroeger was dat misschien zo, maar ja, heel lang geleden stonden ook nog overal sigaretten op tafel. De wereld is veranderd. Het is cool als jij zegt: ik rij jullie vanavond naar huis”, je support krijgt van je vrienden en iedereen op je kan vertrouwen.”

En natuurlijk, iedereen drinkt wel eens wat. Dat weten Van Poorten en Vandoorne ook. Daar gaat het ook niet om. Sterker nog, Vandoorne hoopt – tegen beter weten in – zondag met champagne in zijn handen te staan. “Ik hoop dat ik daar veel van kan drinken dit weekend ja!”, zegt hij met een dikke knipoog. De kans lijkt klein, gezien McLarens prestaties. Maar mocht het er van komen, dan zal Vandoorne zeker niet zelf naar huis rijden. “Je mag best een glaasje drinken, maar neem dan wel de veilige route terug.” Met een taxi of Bob, dus.