*

De vijf meest memorabele Grands Prix van Duitsland

Vincent Sondermeijer

Vincent Sondermeijer

27 juli 2016 13:00

De vijf meest memorabele Grands Prix van Duitsland
Sutton Images

Formule 1 duikt elke woensdag voor een Grand Prix in de geschiedenisboeken. Vandaag de vijf meest memorabele edities van de Duitse GP.

5. 1982
Regerend wereldkampioen Nelson Piquet kent in 1982 een moeizaam jaar vol uitvalbeurten, maar op Hockenheim gaat hij onbedreigd aan de leiding. Totdat de Chileen Eliseo Salazar zijn feestje verpest, door Piquet van de baan te rammen als die hem op een ronde achterstand zet. Piquet springt woedend uit zijn kapotte auto, rent naar Salazar en verkoopt hem een paar rake klappen.

4. 1997
Gerhard Berger is net drie races uit de running geweest vanwege een voorhoofdsholteontsteking, als hij nog één keer laat zien waarom tot de beste coureurs van zijn generatie behoort. Hij kwalificeert zich op pole, wint afgetekend de race en rijdt de snelste ronde. Het is de laatste overwinning van de Oostenrijker.

Gerhard Berger wint in 1997 op Hockenheim zijn laatste race.

Gerhard Berger wint in 1997 op Hockenheim zijn laatste race.

3. 1994
Jos Verstappen omzeilt een enorme startcrash die tien auto’s uitschakelt, en ligt op koers voor een puntenfinish. Dan komt de Nederlander naar de pits om bij te tanken. De tankslang klikt niet goed in de Benetton, en benzine spuit op de hete uitlaat. Direct vliegt de boel in de fik. Alerte monteurs doven de vlammenzee snel, en Verstappen houdt er alleen een verschroeide neus aan over.

2. 2000
In een knettergekke race, waarin maar elf coureurs finishen en halverwege een demonstrant het parcours op loopt, houdt Rubens Barrichello het hoofd koel. Hij start als achttiende, maar rukt snel op en grijpt uiteindelijk de leiding door als een van de weinigen door te rijden op slicks wanneer het zachtjes gaat regenen. Huilend viert Barrichello op het podium zijn eerste F1-zege.

Na zijn vreselijke ongeval op de Nordschleife keerde Niki Lauda terug achter het stuur nog voor zijn brandwonden geheeld waren.

Na het vreselijke ongeval op de Nordschleife keert Niki Lauda terug achter het stuur nog voor zijn brandwonden geheeld zijn.

1. 1976
In de snelle Bergwerk-bocht op de beruchte Nordschleife schiet regerend wereldkampioen Niki Lauda plotseling van de baan. Zijn Ferrari raakt een aarden wal en vliegt in brand. Collega-coureurs trekken hem uit het vuur, maar dan is Lauda al zwaar verbrand. Een paar dagen vecht hij voor zijn leven. Toch maakt Lauda verbazingwekkend genoeg zes weken later al zijn comeback.

Gerelateerd