Voor buitenstaanders lijkt het er misschien op dat er een grote sponsoruittocht gaande is en McLaren er financieel op achteruit gaat, maar schijn bedriegt, zegt McLaren-ceo Ron Dennis.

McLaren verloor eind 2013 zijn titelsponsor Vodafone, waarna Hugo Boss het team eind 2014 inruilde voor Mercedes. Voor volgend jaar is het team uit Woking, na dertig jaar, Tag Heuer kwijtgeraakt: de horlogemaker gaat in 2016 Red Bull sponsoren. Mogelijk verliest McLaren ook Johnnie Walker. Van het whiskymerk wordt gezegd dat het in 2016 wel eens naar Force India kan gaan, indien dat team een partnerschap begint met Aston Martin.

Bij elkaar opgeteld lijkt dat aardig wat, maar volgens McLaren-ceo Ron Dennis ‘zijn de dingen, zoals zo vaak, niet zoals ze lijken’. “Feit is dat we Vodafone niet aan een ander team hebben verloren, maar dat ze gewoon gestopt zijn met sponsoring in de Formule 1. Dat is een groot verschil. Als team konden we er niets aan doen dat ze qua marketing besloten een andere koers te varen”, zegt Dennis tegen Motorsport.com.

De situatie met Johnnie Walker is daar volgens Dennis mee vergelijkbaar. Op het verlies van Hugo Boss gaat hij niet in, maar op de overstap van Tag Heuer wil hij wel reageren: “Tag Heuer is een merk waar we jarenlang mee geassocieerd waren. In de beginjaren was ik nauw bij Tag Heuer betrokken en zelfs aandeelhouder, maar er is daar veel veranderd en de nieuwe ceo en ik verschillen over bepaalde zaken behoorlijk van mening.”

“Hij heeft bijvoorbeeld een radicale kijk op sponsoring waar ik het niet mee eens ben. Ik vind zijn benadering niet bij McLaren passen, en als ik eerlijk ben al helemaal niet bij hun eigen merk”, vertelt Dennis, die verder aangeeft dat de rek ook wel uit de relatie was en erop zinspeelt dat McLaren veel meer uit zijn doorlopende deals haalt met LVMH, het moederbedrijf van Tag Heuer dat met andere merken nog wel aan McLaren verbonden is.

Volgens Dennis is de McLaren Group over het algemeen ‘financieel zeer gezond’ en maken alle takken winst. Ondanks de tegenvallende resultaten op de baan was 2015 in financieel opzicht volgens Dennis een beter jaar voor de Formule 1-tak, met een reorganisatie achter de rug en omdat het met Honda niet voor zijn motoren betaalt, terwijl het dat de afgelopen jaren wel deed met Mercedes. “Ik verlies dus geen slaap om de sponsorsituatie.”

Red Bull bevestigde donderdagochtend zijn deal met Tag Heuer. Met daarbij de plagerige suggestie dat het zijn motoren, net als McLaren medio jaren tachtig, misschien wel Tag wil noemen:


Uw cookieinstellingen laten het tonen van deze content niet toe. statistics, marketing Wijzig uw instellingen om deze content te zien.