De FIA is in samenspraak met de teams op zoek naar een manier om de actie op de baan ook daadwerkelijk binnen de baan te houden. Dat bericht Motorsport.com.

De track limits, die worden afgebakend door de witte belijning om de baan heen, worden in het moderne Formule 1-tijdperk met regelmaat overschreden, waarbij het niet ongewoon is dat coureurs zodoende voordeel weten te pakken.

De FIA treedt soms op door tijdstraffen op te leggen, maar het is de autosportbond al langer een doorn in het oog dat het handhaven van track limit overschrijdingen lastig is, omdat het niet altijd duidelijk is wanneer een coureur er precies van profiteert.

Een bijkomend probleem, zeker de laatste tijd, is de veiligheid. Volgens bandenleverancier Pirelli brengt het buiten de lijnen om racen – en met name het vol over de kerbstones gaan – een veiligheidsrisico met zich mee. Dit omdat het naast de baan vaak vuil is en dit de banden kan beschadigen.

De lekke banden van Nico Rosberg en Sebastian Vettel in Spa waren volgens Pirelli mogelijk aan dit soort praktijken te wijten. Op Spa-Francorchamps kwamen veel coureurs bijvoorbeeld in Eau Rouge met alle vier de wielen buiten de witte baanbelijning.

Dat het relatief makkelijk is geworden buiten de baan om vol gas door te stampen, komt doordat veel grindbakken en grasstroken de laatste jaren zijn vervangen door asfalt uitloopzones. Dit is echter juist gedaan vanwege de veiligheid.

Om dezelfde reden, zo meldt Motorsport.com, is het geen optie vangrails of andere obstakels – zoals hoge kerbstones – direct naast de baan in uitloopzones te plaatsen. Een optie waar over wordt gedacht, bericht de publicatie, is om de uitloopzones nu van ‘een reeks verhoogde lijnen’ te voorzien.

Volgens Motorsport.com moeten de lijnen hoog genoeg zijn om coureurs af te remmen en het lastig te maken de baan af te steken, maar lager dan kerbstones, zodat ze geen veiligheidsrisico vormen. Een definitieve oplossing is echter nog niet gevonden en de teams en de FIA blijven in gesprek.