*

Even bellen met… Allard Kalff: ‘Max’ inhaalrace was knap, maar ook logisch’

Daan de Geus

Daan de Geus

1 oktober 2018 12:26

Even bellen met… Allard Kalff: ‘Max’ inhaalrace was knap, maar ook logisch’

In onze rubriek Even bellen met… blikken we met autocoureur, presentator en pitreporter Allard Kalff terug op de Grand Prix van Rusland en vooruit op die in Japan. “Ik had het belachelijk gevonden als Valtteri Bottas had gewonnen.”

Allard, Red Bulls Christian Horner was lyrisch over Max Verstappens inhaalrace in Sotsji. Wat vond jij ervan?
“Wat het is, en daar heb ik het ook over in de nieuwe uitzending van Slipstream voor RTL GP die ik net heb opgenomen: wij als Nederlanders vinden zijn inhaalrace natuurlijk fantastisch, maar het was eigenlijk ook niet meer dan normaal. Daar bedoel ik dan mee dat Max geweldig kan inhalen en die kwaliteit weer heeft laten zien – zonder zijn voorvleugel stuk te rijden, wat cruciaal was – maar het óók een logisch gevolg is van hoe het zat in het middenveld waar hij doorheen moest. Die jongens begonnen veelal op hyper softs en moesten daarop acht tellen trager rijden dan in de kwalificatie om ze heel te houden, anders zijn die banden er na drie ronden aan. Max begon op de harde band en die was zó goed, daarop kon je vrijwel de hele race voluit. Zo was hij drie tot vier seconden per ronde sneller, met natuurlijk ook nog dat enorme verschil tussen de topteams zoals Red Bull en de rest. Dus knap, jazeker, maar ook logisch.”

Is dat gat tussen de top en de rest te dichten? Met een budgetcap, of andere technische regels?
“Nooit helemaal. Het gaat namelijk niet alleen om geld, maar om de mensen die aan de auto’s werken, hun ideeën en knowhow. Je kunt de budgetten wel gelijk of gelijker trekken, maar de knappe koppen blijven bij de topteams. Het enige wat echt groot verschil kan maken, is het enorm versimpelen van de voorvleugels zodat er beter geracet kan worden. En banden waarop je echt kan racen.”

Dan is het misschien goed nieuws dat Hankook de Formule 1 in wil, en met een bandentestprogramma begonnen zou zijn.
“Het zou mooi zijn. Het beste wat je kan hebben is een bandenoorlog, maar dat gaat niet meer gebeuren. Het is overigens niet alleen een technische exercitie, maar ook een commercieel verhaal of er een andere leverancier komt.”

Wat Sotsji betreft kunnen we niet om dé teamorder heen. Heeft Mercedes dat goed gespeeld?
“Van de communicatie omtrent die teamorder snap ik helemaal niks. Ik had het trouwens belachelijk gevonden als Bottas die race had gewonnen. Kijk, er zijn twee kampioenschappen: voor de constructeurs maakt de volgorde niet uit als je één-twee finisht, maar bij de coureurs wel en moet Mercedes er gewoon voor zorgen dat Lewis Hamiltons voorsprong op Sebastian Vettel zo groot mogelijk is. Stel dat Hamilton straks om welke reden dan ook met één punt de titel verliest, dan sla je jezelf toch voor je kop als Mercedes? Het was voor mij daarom geen vraag van of en hoe, maar wanneer Mercedes Bottas en Hamilton zou omdraaien.”

Mercedes lijkt Ferrari er onder te hebben, zitten ze er komend weekend in Suzuka ook weer voor?
“Vanaf Hockenheim zie je dat Mercedes en Ferrari elkaar niet veel ontlopen. Het dubbeltje valt soms de ene en soms de andere kant op. Maar wat het is: Mercedes heeft Hamilton en die is op het moment ongenaakbaar.”

En Red Bull, is dat het derde team in Japan?
“Dat zou je zeggen, maar je moet ze niet onderschatten. Zie Sotsji: als ze daar zoals normaal als derde, vijfde of zesde gestart waren, hadden ze serieus kans gehad op het podium. Wat het wel is: je kan nu altijd na de kwalificatie, soms zelfs al na de trainingen, zeggen wat het wordt. Zo’n race als Sotsji, vooraf is duidelijk dat het een éénstopper is, met de top die op zachte banden begon en die na een vroege stop op hard afmaakte en Max die het andersom deed. Hij reed de race daarna ook gewoon uit. Ze rijden vaak met de handrem erop tegenwoordig. Mijn hoop voor Suzuka is dat een uitwaaier van een tyfoon voor een regenbui zorgt en we daardoor verrassingen en een mooie race krijgen.”