In onze rubriek ‘Even bellen met’… spreken we ex-Formule 1- en huidig WEC-coureur Giedo van der Garde over het verschil tussen Lewis Hamilton en Valtteri Bottas, de koprol van Nico Hülkenberg én of het al zin heeft voorspellingen te doen voor 2019. “Dit was misschien wel Hamiltons beste kampioenschap.”

Giedo, Hamilton won gister de seizoensfinale. Heeft hij zijn 2018 zo in stijl afgesloten?
“Zeker, hij heeft dit jaar gewoon als een kampioen gereden. Hij heeft eigenlijk in elke race het voor hem het maximale eruit gehaald, zelfs als hij niet de beste auto had. Zo heeft hij telkens hele belangrijke punten gepakt. Dit was in mijn optiek misschien ook wel zijn beste kampioenschap.”

Bottas heeft een zwaar jaar achter de rug.

In de andere Mercedes heeft Bottas het al een tijd erg moeilijk. Wat gaat daar mis?
“Bottas heeft het vooral niet makkelijk omdat ie naast Hamilton zit. Je moet niet onderschatten hoe moeilijk dat is. Bottas is een jongen die echt wel serieus gas kan geven hoor, maar mentaal doet het wel wat met je als je denkt lekker bezig te zijn en toch elke race te kort komt. Bottas begon het jaar goed, sterk, maar Hamilton lijkt in de tweede seizoenshelft telkens ontketend te zijn. Dat was vorig jaar immers niet anders. Hij komt dan echt tot leven. Mooi om te zien, maar voor Bottas heel vervelend. Hij moet de winter nu gebruiken om z’n vertrouwen terug te vinden.”

Hülkenberg hing zondag ineens ondersteboven. Denk je dat de halo het lastiger maakte uit de auto te klimmen?
“Ik denk wel dat de halo verschil maakte. Ik ken Nico goed: je hoorde aan z’n stem – er zat een trilling in – dat hij daar niet lekker hing. Dat lijkt me ook niet gek, want je ziet en hoort het vuur dan achter je. De halo heeft het hem volgens mij niet makkelijker gemaakt uit die situatie te komen. In 2016 had Fernando Alonso die enorme crash in Melbourne en kon zich nog wel ondersteboven uit de auto wurmen, dus het lijkt me wel iets waar ze nog even naar gaan kijken.”
(tekst loopt door onder de foto)

Het leek even penibel voor Hülkenberg, direct na zijn koprol. Gelukkig traden de marshals snel op.

In Abu Dhabi werd bekend dat de Formule 1 tot en met 2023 op Pirelli’s blijft rijden. Goed voor de sport, of had je liever verandering gezien?
“Ik vind het wel een goede zaak. Je ziet toch dat Pirelli de laatste jaren echt een betere band is gaan maken. De degradatie is nu ook een stuk minder, je ziet dat coureurs in de meeste races lekker kunnen pushen. Daarnaast kennen de teams de Pirelli-banden nu natuurlijk omdat ze er al jaren mee werken, ze hebben een schat aan kennis. Dat helpt natuurlijk ook enorm in hoe ze ermee omgaan.”

Van der Garde kwam in de Formule 1 tot 19 Grands Prix en racet nu in het WEC voor Racing Team Nederland.

2018 zit erop. Het grote speculeren voor 2019 kan beginnen. Maar valt er überhaupt al iets zinnigs te zeggen?
“Nee, het heeft eigenlijk weinig zin daar nu al over te speculeren. Er is nog een zitje vrij, daar zal de komende weken wel over geschreven worden, maar de coureurs zelf moeten nu eerst even lekker relaxen. Dat hebben ze ook wel verdiend. In januari, februari merken we wel hoe het sportieve plaatje eruit ziet, als de wintertests beginnen. Pas dan kunnen we zien en zeggen wie goed heeft opgelet met de regelwijziging voor 2019 en een goede auto heeft gemaakt.”