In onze rubriek Even bellen met… spreken we met WTCR-coureur en Formule 1-analist Tom Coronel over de gesprekken die Red Bull nog met Max Verstappen wil hebben, de titelstrijd die steeds meer politiek geladen is en hoe belangrijk de Grand Prix van Canada wordt voor Red Bulls motortoekomst.

Tom, Red Bull wil graag nog met Max over het raceweekend spreken, volgens Max hoeft het er niet nog speciaal uitgelicht te worden tijdens de normale evaluaties. Hoe zie jij dat?
Tom Coronel: “Het ligt eraan. Het is natuurlijk menselijk wat er gebeurd is, maar dat is het ook om het er daarna over te hebben. En het hoort bij het spel. Wat het vanuit Red Bull is: ze betalen Max ‘X’ per jaar en daar moeten prestaties tegenover staan. Het gaat in die zin ook om hun zakelijk belang. Aan het eind van het jaar betalen zij de rekening, dan moeten de resultaten er ook zijn. Daarbij is het een credibility issue: ze drukken nu even hun stempel erop. Je hoort Max immers ook als de auto het niet goed doet of daar problemen mee zijn, zoals vorig jaar. Zo hou je elkaar scherp. Dat is vooral waarom je het doet. Want of je er echt iets aan hebt? Nee.”

Verstappen en Ricciardo, een ideaal duo volgens Coronel.

Verandert zo’n weekend intern de status van Verstappen en Ricciardo, die Red Bull te vriend wil houden tijdens contractonderhandelingen?
“Waarom? Dit is het ideale duo, wat ze nu hebben. Als teambaas precies wat je wil. Je hebt de constante man die de resultaten levert en zijn hoofd koel houdt als het tegenzit – die in moeilijke situaties zoals zondag in Monaco het best mogelijke eruit haalt. Daarnaast heb je de hele ruwe diamant met enorm veel snelheid in huis. Als team wil je zo’n mix. Aan twee dezelfde poppetjes in die auto’s, heb je niks. Deze relatie en de manier waarop die werkt, werkt voor Red Bull.”

Mercedes zou over Ferrari’s ERS geklaagd hebben, met de titelstrijd die ook buiten de baan wordt uitgevochten.

Ferrari is beticht van sjoemelen met hun ERS. Laat dat zien dat de titelstrijd politieker en serieuzer wordt?
“Of je het sjoemelen moet noemen, weet ik niet eens. Wat je vooral ziet aan deze situatie, is dat de teams slimmer zijn dan de FIA. Daarbij zoeken ze de grens op of gaan er net overheen. Dan krijg je deze discussies. Zo is topsport. Dát er nu geklaagd wordt over Ferrari, laat zien dat het een high-end steekspel is. Het is politiek, en in die arena proberen teams óók winst te pakken.”

Next up: Canada. Hoe zie je dat?
“Mercedes gaat de rest daar gewoon weer weg rijden op die rechte stukken. Dat wordt een feestje voor Lewis Hamilton, die denk ik ook de titel pakt.”

In Canada komen Renault en Honda met motorupdates. Belangrijk voor Red Bulls motorkeuze voor 2019?
“Jazeker. Voor Red Bull is het een situatie die ze goed uitgespeeld hebben. Ze hebben Honda om Renault onder druk te zetten, terwijl ze door Toro Rosso precies weten hoe het met Honda zit. Wat uiteraard ook meespeelt, zijn de eigenlijk tegenstrijdige belangen van Red Bull en Renault. Renault heeft een fabrieksteam waarmee ze naar voren willen, Honda niet. Honda zal dus echt all-in gaan voor Red Bull als ze daarmee in zee gaan. Dat zie je nu ook met Toro Rosso, waar ze het goed mee doen, vind ik. Uiteindelijk zal Helmut Marko de knoop doorhakken, hij doet dat daar. De hamvraag voor hem: kies je voor potentie of voor de pk’s die je nu hebt? Het goede bij Red Bull is dat er met Marko iemand zit die puur aan presteren denkt, niet aan politiek of geld. Dat gaat de doorslag geven.”

Tom Coronel met zijn WTCR Honda Civic. Foto: Tom Coronel.