Het is deze week weer feest voor de Formule 1-fan: niet alleen vanwege de Britse Grand Prix op Silverstone, ook omdat fans weer aan de slag kunnen met de nieuwe Formule 1-game F1 22. Het is een nieuw tijdperk voor de Formule 1 en de game, maar biedt deze wel genoeg vernieuwing?

Het nieuwe tijdperk van de Formule 1 stelde gameontwikkelaar Codemasters voor een flinke uitdaging om de nieuwe technische regels in de game te verwerken. Dat terwijl de teams zelf nog worstelen om hun auto’s goed aan die regels aan te passen.

Dat de nieuwe bolides zwaarder zijn, is voelbaar in de game. Met name in de langzame bochten is de tragere acceleratie goed te merken. Toch is het niet zo dat je heel lang moet wennen aan de nieuwe auto’s. De handling voelt vertrouwd aan en is uiteindelijk niet heel anders dan voorgaande edities. Dat maakt de game speelbaar op controller, maar uiteraard vermakelijker met een stuur en pedalen.

Een toch wel serieuze verandering in F1 22 is de mogelijkheid om de voor- en achtervleugel wat preciezer af te stellen. Niet langer ben je beperkt tot het kiezen tussen 1 of 11, maar 1 of 50. Dat maakt het een stuk uitdagender om de juiste afstelling voor de bolide te vinden maar biedt ook meer kansen om het verschil te maken. Dat kan soms behoorlijk fout uitpakken en resulteren in een dramatisch te besturen auto. Op die momenten merk je pas hoe nauwkeurig je met zo’n afstelling moet zijn.

(Tekst loopt door onder de foto)

Even snel wat halen

Dat geldt ook voor de rijhoogte. Geen porpoising in deze game, maar lager aan de grond zitten heeft op het rechte stuk zijn voordeel. Het gaat wel ten koste van het gedrag op de kerbstones, waar een spin soms toch op de loer ligt als je de auto te laag afstelt.

Bovendien krijgt de gamer in F1 22 een keuze tussen de broadcast en immersive modus voor de opwarmronde en de pitstops. Voor de opwarmronde betekent het dat je de mogelijkheid hebt om je auto in de immersive-modus zelf op de grid te parkeren, zodat je de bijvoorbeeld de lijn richting bocht 1 kunt afblokken op Monaco. Met broadcast kun je achteroverleunen en genieten van de opbouw van de spanning zoals met de echte races het geval is.

Lees ook: Alles wat je moet weten over de nieuwe Formule 1-game F1 22

In de pitstraat voelt immersive toch wat vergezocht: je moet dan het moment van insturen timen door op één knop te drukken. De timing heeft invloed op de lengte van de pitstop: hoe beter de timing, hoe sneller je pitstop. Het helpt dus om scherp te zijn, maar veel spanning komt er ook niet bij kijken.

Dat verschil is er ook tijdens een safetycarfase: bij immersive blijf je zelf de controle over de bolide houden, in broadcast-modus kan je even snel wat te drinken of eten halen, zoals bij een echte uitzending.

(Tekst loopt door onder de foto)

Supercars in, klassieke F1-auto’s out

Die spanning is wel meer te vinden bij een van de grotere vernieuwingen van F1 22: de supercars. Deze zijn onderdeel van het nieuwe F1 Life, waarin de speler een eigen avatar krijgt met een luxe woning met ruimte zat voor 6 supercars en een trofeeënkast.

De supercars, van merken Aston Martin, Ferrari, McLaren en Mercedes, zijn in de Pirelli Hot Laps – met uitdagingen van driften tot aan het verslaan van een rivaal – te spelen of in de time trial te besturen. Dat betekent dat je met een Aston Martin DB11 of Ferrari F8 Tributo over alle 22 circuits van dit seizoen kunt scheuren. Voor eigenaren van de Champions Edition zijn de safetycars van Aston Martin en Mercedes ook nog eens beschikbaar. Zo kun je je dus even Bernd Mayländer wanen op het verregende Spa-Francorchamps.

(Tekst loopt door onder de foto)

Dat is een leuke uitdaging, vermakelijker dan gedacht. Zeker als je de dikke Mercedes-motor hoort ronken op Silverstone of je de McLaren 720S over Zandvoort stuurt. Voor je het weet ben je weer een paar uur verder in de poging om in zo’n supercar de snelste rondetijd te noteren – zonder de muur te raken of even over de track limit te schieten.

Er zijn acht supercars (exclusief de safetycars) beschikbaar en zoals Creative Director van Codemasters Lee Mather in gesprek met FORMULE 1 al aangaf komt er niks meer bij. Dat is zonde, aangezien de nieuwigheid er al snel vanaf is. Het voelt tevens als opvulling nu de klassieke auto’s even ‘een pauze’ nemen, wat een gemis is. Bovendien voelt de rest van F1 Life amper als een echte toevoeging: je avatar van wat (betaalde) kleding voorzien en supercars showen: het is niet de vernieuwing waar de echte Formule 1-fan op zit te wachten.

Zodra je dan uitgespeeld bent met die supercars, wachten de bekende gamemodi op je. Zo kun je weer aan de slag met de carrièremodus en My Team. Daar zijn kleine veranderingen doorgevoerd, al zijn die niet per se merkbaar voor de fan die al flink wat uren in F1 2021 heeft gestopt.

(Tekst loopt door onder de foto)

VRnieuwing

Fijn is daarbij wel dat sommige circuits aangepast zijn, zoals in het echt ook het geval is. Zo zijn Melbourne, Barcelona en Abu Dhabi van een update voorzien aan de bochten die vorig jaar onder handen zijn genomen. Jammer is dan wel dat Spa-Francorchamps voorlopig nog hetzelfde is als vorig jaar, ondanks de flinke make-over op het gebied van grindbakken. Dat lijkt ook niet te veranderen: Mather wilde zich niet binden aan een update voor het Belgische circuit.

Specifiek voor de PC-gamer is er dan zeker wel sprake van een revolutie: F1 22 stelt de gamer namelijk voor het eerst in staat om in Virtual Reality (VR) te spelen. Zo’n VR-bril plaatst je in het midden van de cockpit en is ook een zeer aangename toevoeging aan de game. De game ziet er dan, ondanks de grafische vereisten voor zo’n VR-bril, nog steeds mooi uit en je vergeet al snel hoe laat het is. Kortom, dat wordt veel zweten deze zomer.

Al met al is F1 22 weer een prima game, al is er van een echte revolutie geen sprake. De supercars en VR zullen voor nog meer uren speelplezier zorgen, al zal de nieuwigheid van met name de supercars snel verdwijnen en is VR niet voor iedereen weggelegd. Grafisch ziet het er allemaal weer top uit, het speelt lekker weg en is het voor de Formule 1-fan weer dé game om te hebben.

F1 22 ligt vanaf 1 juli in de winkels. Op 28 juni kunnen fans al aan de slag gaan met de Champions Edition. De game is beschikbaar voor de Playstation 5, Xbox Series X|S, Playstation 4, Xbox One en PC.