De Formule 1 overweegt de huidige 13-inch wielen per 2020 óf 2021 in te ruilen voor wielen van 18 inch. De huidige bandenleverancier Pirelli staat open voor de verandering.

Of Pirelli zelf tegen die tijd nog bandenleverancier van de Formule 1 is, is afwachten, want de overeenkomst tussen de sport en de Italiaanse firma loopt eind 2019 af. Vandaar dat er ook wordt gedacht de 18-inch banden mogelijk al in 2020 te introduceren, aangezien dat mooi gepaard kan gaan met het verlengen van de deal of strikken van een nieuwe (of additionele) bandenleverancier.

Toch is 2021 in zekere zin een logischer optie, omdat er dan wederom nieuwe bolides en aangepaste motoren geïntroduceerd worden in de Formule 1. Zo wordt voorkomen dat er voor één jaartje (2020) omvangrijke veranderingen aan de ophangingssystemen van de huidige generatie bolides gemaakt moeten worden.

Lotus-testrijder Charles Pic probeerde de 18-inch banden in 2014 al eens uit.

De overstap naar 18-inch wielen zou passen in het streven de bolides per 2021 een look te geven die tegelijkertijd futuristischer en meer old school is. Volgens Pirelli hebben 18-inch wielen verder meer raakvlak met die van gewone straatauto’s. Marketingtechnisch gezien zou dat ze ook interessanter maken. Pirelli heeft in 2014 al eens met 18-inch wielen getest, toen waren deze nog smaller dan de banden van nu.

Wat het uiterlijk van de 2021-auto’s betreft, moet de halo ook beter geïntegreerd worden in de cockpit, meldt Auto, Motor und Sport. Volgens de Duitse publicatie moeten de auto’s ook lichter worden. Tevens is het de bedoeling dat elkaar volgen en inhalen makkelijker wordt, iets waar de Formule 1 ook al op inzet met aerodynamische veranderingen voor 2019.