De Formule 1-organisatie heeft wederom weersproken dat er ‘serieuze gesprekken’ worden gevoerd over de komst van nieuwe teams op de grid in 2021.

De organisatie achter de sport lijkt hiermee vooral in te gaan tegen claims van het Spaanse Campos Racing, dat in samenwerking met het Monegaskische coureursmanagementbureau MIM op een gridplekje zint.

Lees ook: Campos Racing richt zich op deelname aan Formule 1 in 2021

Afgelopen donderdag vaardigden MIM en Campos een statement uit waarin ze stelden – en specificeerden – verschillende meetings te hebben gehad met Formule 1-CEO Chase Carey en Ross Brawn, de sportief directeur van de sport.

Campos komt momenteel al uit in de Formule 2 en Formule 3.

MIM en Campos benadrukten daarbij eveneens ‘in een vergevorderd stadium’ te zijn over een motordeal voor 2021, het jaar waarin het op de grid zou willen staan. Maar volgens de Formule 1 zelf zijn er vanuit de sport in elk geval geen serieuze gesprekken gaande, zo heeft de organisatie duidelijk gemaakt in een statement.

“Er is de laatste dagen bericht over verschillende partijen die hebben aangegeven vanaf 2021 aan het wereldkampioenschap Formule 1 deel te willen nemen, maar hoewel de Formule 1 hun interesse op prijs stelt, kunnen wij enkel bevestigen dat er geen serieuze gesprekken gevoerd worden met welke persoon of onderneming dan ook over het toestaan van een nieuw team”, leest het statement.

Campos, Panthera, SMP?
Behalve Campos heeft ook Panthera Team Asia uitgesproken zich per 2021 op de Formule 1 te richten, maar dat heeft daarbij wel altijd toegegeven nog geen aanvraag bij de internationale autosportbond FIA te hebben ingediend.

Lees ook: Nieuw team Panthera Team Asia mogelijk vanaf 2021 op de Formule 1-grid

Een derde partij waar de geruchten rondom rondzingen, is het SMP Racing van de Russische miljardair Boris Rotenberg. SMP Racing runde eerder een team in het WEC (dat zich voor het huidige WEC-seizoen heeft teruggetrokken) en ondersteunt een van de grootste talentenprogramma’s ter wereld.

Rotenberg verkondigde bij de Grote Prijs van Rusland dat het niet uitgesloten is dat hij op een dag een Formule 1-renstal opzet, maar het nagelaten daarbij concreet te worden.

Als het aan Brawn ligt, blijft gridplekje 21 leeg in 2021 en blijft het dat eerste jaar onder het nieuwe reglement bij 10 teams en 20 auto’s.

‘Liever 2022’
Voor ieder mogelijk team is 2021, hoewel kort dag, echter een logisch instapmoment: het is het eerste jaar van een grote technische regelrevolutie waarbij nieuwe auto’s worden geïntroduceerd, maar wellicht belangrijker dan dat voor nieuwkomers is dat de budget cap per 2021 van kracht wordt.

De budget cap komt net onder de 160 miljoen euro te liggen (al vallen flink wat uitgaven er buiten) wat het goedkoper moet maken om een team te runnen. Daar komt nog bij dat de sport nog naar verdere kostenbesparende maatregelen kijkt.

Sportief directeur Brawn heeft er echter al een voorkeur voor uitgesproken de deur op z’n vroegst in 2022 open te zetten voor nieuwe teams, en in 2021 eerst met de huidige tien teams te kijken hoe alles loopt onder de nieuwe regels.