Fernando Alonso heeft op de derde testdag in Mugello de eer om als eerste met een herziene Ferrari te rijden. Het zijn de eerste tekenen van de grondig vernieuwde auto zoals deze tijdens de Spaanse Grand Prix ingezet moet worden.

Bij de Ferrari valt met name de nieuwe achterkant op. De uitlaat zit nu op een traditionelere plek, waardoor de auto ranker oogt. Volgens oud F1-ontwerper Gary Anderson is het team de juiste weg ingeslagen. Tegenover Autosport zegt hij: “De nieuwe achterkant zal niet direct heel veel tijdwinst opleveren, maar het levert ook niet langer problemen op. Dat kan in deze fase een belangrijk uitgangspunt zijn.” 

“Ferrari heeft nu wat meer ruimte voor nog meer aanpassingen aan de auto”, vervolgt Anderson. “Als alles straks rond is, kan het al gauw twee, drie tienden van een seconde per rondje op gaan leveren.” 

Fernando Alonso is vooralsnog weinig voorzichtig omgesprongen met zijn vernieuwde bolide. Rond de klok van tien uur, parkeert hij de Ferrari in de bandenstapels, waarna het twee uur heeft geduurd voordat hij weer onderweg kon.