De FIA heeft een nieuwe richtlijn uitgevaardigd die het ‘aanblazen’ van de achtervleugel middels uitlaatgassen moet tegengaan. Een aantal teams zou hier mee bezig zijn geweest, in de zoektocht naar meer downforce.

Ferrari zou aan een manier hebben gewerkt om de achtervleugel met uitlaatgassen aan te blazen.

Het is een publiek geheim dat Renault een voorloper op dit gebied was. Ook Ferrari zou er mee in de weer zijn geweest, terwijl er ook een gerucht de ronde deed dat Mercedes er eind vorig seizoen mee zou hebben geëxperimenteerd.

De zogenaamde blown rear wing genereert extra neerwaartse druk door de combinatie van de hoek waaronder de uitlaat staat en het gebruik van speciale engine maps die voor een, ook in de bochten, constante stroom aan uitlaatgassen zorgen.

“Motorinstellingen die specifiek dienen om de hoeveelheid uitlaatgassen te vergoten en zo de achtervleugel aan te blazen in de bochten, zijn niet toegestaan”, heeft FIA-kopstuk Nikolas Tombazis de teams nu echter middels een schrijven laten weten, geciteerd door Motorsport.

“De enige voorwaarde waaronder een dergelijke stroom van uitlaatgassen is toegestaan, is als deze het resultaat is van een motorinstelling die de performance of betrouwbaarheid van de motor zelf dient te verbeteren, en niet gekunsteld voor meer uitlaatgassen zorgt.”

De FIA gaat direct met ingang van het komende raceweekend, in Azerbeidzjan, kijken of teams zich aan de nieuwe richtlijn houden.

De blown rear wing is een gevolg van de nieuwe positie van de uitlaat sinds de introductie van de 2017-auto’s. Voor 2019 zet de FIA in op het veranderen van de positie van de uitlaat om deze praktijk uit te bannen.

Het effect ervan is volgens de FIA hoe dan ook beperkt, zeker vergeleken met de potente exhaust blown diffusors die van 2011 t/m 2013 een grote rol speelden. De FIA is sindsdien al van mening dat het gebruiken van uitlaatgassen om downforce te genereren in strijd is met het technisch reglement. Daarnaast wil de regelgever van de Formule 1 een (dure) technologische wedloop op dit soort gebieden voorkomen.

Renault was een voorloper met de ‘blown rear wing’.