Force India’s aandeelhouders overwegen de naam van het team te veranderen om de renstal meer internationale allure voor sponsors te geven.

Dat zegt mede-eigenaar en teambaas Vijay Mallya in gesprek met Motorport-Total. Als redenen voor het overwegen van een naamsverandering noemt hij de afgelopen jaren verbeterde prestaties, waardoor het team meer internationale sponsor aantrekt, maar er helaas maar weinig bedrijven uit India zijn die het team sponsoren en deze er ook niet warm voor lijken te lopen.

“We hebben het er daarom over de naam te veranderen in iets dat wat internationaler klinkt en een meer internationale indruk maakt. Volgens een aantal van ons is de naam ‘Force India’ op dit vlak in psychologisch opzicht een soort belemmering.” Het is ‘een grote beslissing’, erkent Mallya, die niet licht wordt genomen: “We gaan niks overhaasten en willen er goed over nadenken.”

Vijay Mallya tijdens de presentatie van Force India’s VJM10-bolide.

Wat Mallya en de andere aandeelhouders – waaronder de Nederlander Michiel Mol, die vijftien procent van het team bezit – in hun overwegingen meenemen, is welke kant de Formule 1 op gaat. “Mocht er net als in de Amerikaanse NFL voor een franchise-model gekozen worden door de nieuw eigenaar Liberty Media, dan wordt de naam nog belangrijker.”

Mallya beklemtoont daarbij nog dat zijn recente juridische problemen in zijn thuisland India niet meespelen bij de overweging en beslissing. Wat dat mogelijk wel doet, zijn onderhandelingen met een nieuwe sponsor, waarbij mogelijk een naamsverandering komt kijken. Mallya wil daar echter niet op ingaan. “Ik kan niet zeggen om wie het gaat.”

Eerdere geruchten
Het is niet de eerste keer dat er over een mogelijke naamsverandering van Force India wordt gesproken. In 2015 zat het team lang om de tafel met Aston Martin. Het kwam echter niet van een deal, waarna de sportwagenfabrikant met Red Bull in zee ging. Geruchten over een overname door Sergio Pérez’ Mexicaanse geldschieters, eind 2016, bleken ook nergens op gebaseerd.