Force India rijdt nog altijd met een basisspecificatie van de VJM08 en verwacht dus geen wonderen voor de race in China, al sluit het team niet uit dat het desondanks wat puntjes kan meepakken.

De Force India VJM08 was later klaar dan gepland en het is dus nog even wachten op de eerste significante updates, die vermoedelijk pas rond de Grand Prix van Bahrein komen. Voor nu betekent dat dan ook dat Nico Hülkenberg en Sergio Pérez moeten roeien met de riemen die ze hebben, waardoor het tweetal de verwachtingen realistischerwijs tempert voor de race in China.

“Ik kom graag in Sjanghai. Zowel de stad als het circuit spreken me zeer aan, maar ik denk niet dat we te veel mogen verwachten van de race”, erkent Hülkenberg, al vindt hij wel dat Force India ‘moet geloven dat we desondanks mee kunnen doen om de punten’. “Tijdens de laatste Grand Prix, in Maleisië, bleven de punten buiten bereik voor ons, maar het scheelde niet veel en als we ook nu weer alles geven, maken we in ieder geval weer kans.”

Teamgenoot Pérez herhaalt ondertussen nog maar eens dat Force India de VJM08 ‘op alle vlakken moet verbeteren’, maar prijst zich gelukkig doordat hij al wel vooruitgang ziet. “Het gaat zeker de goede kant op”, stelt de Mexicaan, die zelf ook graag eens een goed weekend in China zou hebben: “Want tot op heden heeft het er me nooit echt meegezeten. Ik scoorde er pas vorig jaar voor het eerst, maar het is los daarvan wel een circuit dat me bevalt.”

Force India-eigenaar en -teambaas Vijay Mallya ziet net als Pérez zeker een stijgende lijn, terwijl hij zich bij Hülkenberg aansluit wat betreft de doelstelling voor de race in China: “Na een goed weekend in Australië, ging het in Maleisië wat minder. Hopelijk kunnen we op basis van wat we aldaar hebben geleerd echter een volgende stap vooruit zetten in China, want we mikken erop weer punten te scoren.”

Update – 15:47: Force India’s adjunct teambaas Robert Fernley heeft inmiddels aangegeven dat de ‘B-specificatie’ van de VJM08 nog later komt dan gepland. Het omvangrijke update-pakket wordt pas bij de Grand Prix van Oostenrijk – race nummer acht, in de derde week van juni – geïntroduceerd. Als reden voor de (verdere) vertraging noemt Fernley Force India’s overstap van haar eigen windtunnel naar Toyota’s windtunnel in het Duitse Keulen.