De Grand Prix van Frankrijk keert vanaf 2018 terug op de Formule 1-kalender. Dat is vandaag bekend gemaakt tijdens een persconferentie bij de Automobile Club de France in Parijs.

De Grand Prix zal worden verreden op het Circuit Paul Ricard, waar de Formule 1 ook al veertien keer te gast was tussen 1971 en 1990. Ook tussen 1991 en 2008 vond de Grand Prix van Frankrijk plaats, al werd die toen georganiseerd op Magny-Cours.

Het hedendaagse Circuit Paul Ricard is geen onbekend terrein voor de Formule 1, aangezien er dit jaar ook al meerdere keren getest is met de nieuwe Pirelli-banden. Zo hebben Ferrari, Red Bull, McLaren en Mercedes er tests uitgevoerd met de regenbanden voor het komende seizoen. Het circuit beschikt namelijk over een sproei-installatie, die ervoor kan zorgen dat er in natte omstandigheden gereden kan worden.

Christian Estrosi voerde onder andere het woord bij de bekendmaking van de terugkeer van de Franse Grand Prix. “Vandaag kan ik eindelijk, duidelijk en ferm bekend maken dat de Grand Prix van Frankrijk terugkeert in de zomer van 2018, in de Provence-Alpes-Côte d’Azur, op het Circuit Paul Ricard”, aldus Estrosi.

De president van de regio voegde eraan toe dat hij zeer verheugd is de aankondiging te mogen maken. “We zijn trots op de terugkeer na tien jaar. In 2018 zal het tien jaar zijn sinds de Grand Prix het land heeft verlaten, en dit is een grote overwinning voor de mensen die hard hebben gewerkt om dit succes waar te maken.”

Estrosi staat ook stil bij het verlies van de Franse autocoureur Jules Bianchi, die in 2015 overleed aan de gevolgen van een crash bij de Grand Prix van Japan, een jaar eerder. “Mijn gedachten gaan uit naar onze in Nice geboren coureur, Jules Bianchi, die is overleden. Ik wil deze terugkeer aan hem opdragen. Mijn medeleven gaat uit naar zijn familie en naar zijn vader.”

Ook de directeur van Circuit Paul Ricard, Stephane Clair, kwam aan het woord. “We zijn altijd optimistisch geweest, aangezien ons circuit aan de regels voor de Formule 1 voldoet”, aldus Clair. “We hebben met experts gepraat over technische problemen en de kosten, om bestaande vooroordelen over ons van de hand te doen. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de weinige faciliteiten voor toeschouwers.”

“Voor de Bol D’or (een endurancewedstrijd voor motorfietsen, red.) van 2015 werkte het verkeersplan uitstekend, waardoor we 70.000 toeschouwers konden ontvangen. Dit plan zal verder ontwikkeld worden voor de Grand Prix van 2018″, concludeerde hij.