*

Häkkinen: ‘Door de halo zoeken coureurs de limiet misschien wel meer op’

Daan de Geus

Daan de Geus

19 maart 2018 12:39

Häkkinen: ‘Door de halo zoeken coureurs de limiet misschien wel meer op’
Sutton Images

Tweevoudig wereldkampioen Mika Häkkinen kan goed begrijpen dat mensen de halo niet mooi vinden, maar denkt dat een mogelijk onverwacht pluspunt van de beschermbeugel is dat coureurs meer zullen pushen.

Dat schrijft de Finse ex-Formule 1-coureur in zijn column op de website van gokkantoor Unibet. “Ik ben voorstander van alles dat de veiligheid verbetert, ook al begrijp ik dat veel fans misschien vinden dat de halo er niet mooi uitziet.”

Häkkinen, de wereldkampioen van 1998 en 1999.

“Een andere manier om er naar te kijken, is echter dat de halo coureurs aanmoedigt nóg meer committed te zijn achter het stuur”, voert Häkkinen aan. “Hoe veiliger de auto, hoe meer je de limiet durft op te zoeken”, kent hij de coureursmentaliteit nog maar al te goed.

Häkkinen blikt in zijn column verder vooruit op het nieuwe seizoen, waarbij hij wederom op een sterk Mercedes rekent en weet dat Ferrari er alles aan doet het Duits-Engelse team bij te halen.

De twintingvoudig Grand Prix-winnaar verder dat zijn oude team McLaren en Red Bull, de nummer drie van vorig jaar, in de strijd achter Mercedes en Ferrari ondertussen wel eens concurrentie van Renault kunnen verwachten.

Häkkinen sluit echter niet uit dat McLaren en Red Bull om de zeges kunnen meedoen. “Ze streven daar ook naar, en het zou wel eens kunnen dat we dit jaar vijf of zes verschillende racewinnaars zien. Daniel Ricciardo en Max Verstappen hebben vorig jaar al races gewonnen en zullen absoluut verwachten dat te herhalen.”

“Bij McLaren zal Fernando Alonso ondertussen vol voor zelfs de kleinste kans op een zege gaan”, weet Häkkinen, die denkt dat Stoffel Vandoorne de Spanjaard op de hielen zit. “De strijd tussen Red Bull en McLaren wordt fascinerend, al verwacht ik ook wat verrassingen van Renault.”

In Häkkinens tijd deden ze nog niet aan halo’s, en tot en met 1996 ook niet aan hoge cockpitranden. De Fin liep in 1995 zwaar hoofdletsel op bij een crash in Adelaide, maar herstelde en stond begin 1996 gewoon weer aan de start.

Lees meer over

Häkkinen halo