Brendon Hartley heeft het zwaar gehad in zijn eerste vier Grand Prix-weekends, maar dat maakte het volgens de Nieuw-Zeelander juist “het perfecte begin” van zijn Formule 1-loopbaan.

Hartley stapte voor de Grote Prijs van Amerika in bij Toro Rosso en mocht het seizoen vervolgens afmaken. De coureur die de laatste vier races van het jaar combineerde met deelname aan het World Endurance Championship – waarin hij kampioen werd met Porsche – deed genoeg om een Toro Rosso-zitje voor 2018 te verdienen, maar makkelijk had hij het niet.

Hartley had de nodige motorpech in zijn eerste vier raceweekends in de Formule 1.

Hartley had veelvuldig met motorproblemen te maken en kreeg elk weekend dat hij meedeed gridstraffen aan zijn broek. Hoewel hij tot twee keer toe Q2 van de kwalificatie wist te halen, startte hij daardoor niet hoger dan zeventiende. In twee van zijn vier races haalde hij door motorpech de finish niet, met een dertiende plek in Amerika zijn beste resultaat.

“De leercurve was erg steil, terwijl het wel heel belangrijk was zoveel mogelijk te leren. Het was zwaar voor me, daar zal ik niet over liegen, zeker ook omdat ik met het WEC erbij acht weekends achter elkaar aan het racen was”, vertelt Hartley aan Crash.net.

“Het was echter een goede ervaring voor me”, bekijkt hij het van de positieve kant. “Ik heb geleerd wat het van je eist en op welke vlakken ik me moet verbeteren. Het was de perfecte introductie tot de Formule 1”, denkt Hartley, die het vooral als goede voorbereiding op volgend seizoen ziet dat hij nu al voor de start daarvan praktijkervaring heeft opgedaan.

“Ik verheug me er nu op even lekker mijn rust te pakken en de batterijen weer op te laden, om vervolgens sterker terug te komen. Ik hoor positieve geluiden van zowel Toro Rosso als onze nieuwe motorleverancier Honda. Ik kan niet wachten om volgend jaar met ze te werken en in de Formule 1 mijn waarde te bewijzen.”