*

Hartley vertrekt ‘met opgeheven hoofd’, maar: ‘F1 is unfinished business’

Daan de Geus

Daan de Geus

28 november 2018 08:30

Hartley vertrekt ‘met opgeheven hoofd’, maar: ‘F1 is unfinished business’
Red Bull

Brendon Hartley heeft voor hem op typisch welbespraakte en beleefde manier afscheid genomen van Toro Rosso, waar in 2019 geen plek meer voor hem is. Of er überhaupt nog ergens in de Formule 1 plaats is voor de Nieuw-Zeelander, is ook nog maar de vraag. Al zegt hij geen definitief vaarwel.

Hartley stapte eind 2017 in bij Red Bulls opleidingsteam, maar is ondanks een doorlopend contract na iets meer dan een jaar weer bedankt voor bewezen diensten. Toro Rosso treedt in 2019 met Daniil Kvyat en Alexander Albon aan.

Lees ook: Albon maakt in 2019 Formule 1-debuut bij Toro Rosso: ‘Een geweldig gevoel’

Gasly (links) scoorde dit jaar veel meer punten dan Hartley: het werd 29-4.

Waar Pierre Gasly, Hartley’s teamgenoot in 2018, promotie maakt naar Red Bull, valt Hartley buiten de boot. Hij reed zondag in Abu Dhabi dus zijn laatste race, waarna hij het circuit ‘met opgeheven hoofd’ heeft verlaten, schrijft hij op social media. “Ik ben trots op mijn verhaal en de weg die ik heb afgelegd, maar de Formule 1 voelt wel als unfinished business voor me”, erkent hij. “Voor nu staat het wat dat betreft echter even op pauze voor me.”

Tegenslag is Hartley echter niet ongewoon, vervolgt hij. “Maar ik geloof er oprecht in dat je daar alleen maar sterker van wordt.” Dat Hartley daar van overtuigd is, is gezien het eerdere verloop van zijn loopbaan niet vreemd: als tiener maakte hij immers al eerder deel uit van het Red Bull-(talenten)programma, waar hij in 2010 ook al eens eerder uit werd gezet.

Lees ook: Teamorderrelletje Toro Rosso suddert voort.

Hartley had het niet makkelijk in de Formule 1.

Hartley, die daarvoor zelfs testrijder van Red Bull en Toro Rosso was, herpakte zich in een andere tak van autosport: de endurace-racerij. Het was opnieuw beginnen voor Hartley, maar hij werkte zich op tot fabriekscoureur van Porsche en won twee World Endurance Championship-titels en de 24 Uur van Le Mans.

In zijn afscheidsbericht spreekt Hartley zijn dank uit aan iedereen die hem heeft gesteund, van vrienden en familie tot fans, (‘bijna alle’) Toro Rosso-teamleden en iedereen bij motorleverancier Honda. Hij besluit met een strijdlustige noot: “Mijn verhaal zit er nog niet op. Er vallen nog veel bladzijden te schrijven en ik ga er alles aan doen het meeste te maken van de kansen die het volgende hoofdstuk vormen.”

Voor 2019 zijn sowieso geen racezitjes in de Formule 1 meer vrij (met de bevestiging van Lance Stroll bij Force India een formaliteit) maar Hartley kan mogelijk nog ergens onderdak vinden als test-, simulator- en/of reservecoureur. Of terugkeren in de endurance-racerij.

Gerelateerd