*

0

Formule1

Het Startnummer: 9
| Daan de Geus | Sutton Images

Het Startnummer: 9

In de rubriek ‘het startnummer’ pakt Formule 1 voor elke dag van de maand januari het bijbehorende startnummer erbij. Aan de hand daarvan diepen we herinneringen op en/of laten we onze gedachten de vrije loop over bijbehorende coureurs, teams en momenten.

Graham Hill, Ayrton Senna, Michael Schumacher, Alain Prost, Olivier Panis. Een illuster rijtje, waarin Panis (met alle respect) de dissonant is. Hill, Senna, Schumacher en Prost: ze wonnen meerdere titels, talloze races en zegevierden allemaal meerdere malen in Monaco. Panis deed dat laatste maar één keer, in 1996, en het was zijn enige zege. Maar zoals elke overwinning in Monaco, is die van Panis wel heel bijzonder.

Ligiers JS43 was een doorontwikkelde Benetton B195, met een Mugen-Honda in plaats van Renault achterin na een ruildealtje voor ’95 van Benetton-teambaas én Ligier-eigenaar Flavio Briatore.

1996 is een belangrijk jaar voor Panis, die in 1994 al voor Ligier in de Formule 1 debuteerde. Ligier staat in de uitverkoop, wat de toekomst van het team (en Panis) onzeker maakt. Panis scoort begin ’96, in Brazilië, een punt en kan meekomen in de middenmoot, maar meer ook niet. Zo wandelt hij zondagmiddag 19 mei in een regenachtig Monaco naar de veertiende gridplek om in de Ligier met nummer 9 te stappen. Al kriebelt er al wel wat. “Het wordt een goede dag”, vertelt hij zijn vrouw ’s ochtends nog.

Het blijkt ook een chaotische dag. Bij de start vallen gelijk vijf coureurs uit, waarna de race een spelletje ‘en toen waren er nog…’ wordt. Panis komt gestaag naar voren. Met Schumacher, Rubens Barrichello en Gerhard Berger die voor hem wegvallen, maar ook dankzij opportunistische inhaalacties – een andere smaak is er niet in Monaco – op bijvoorbeeld Martin Brundle, Mika Häkkinen en Eddie Irvine. Hij ligt derde als motorpech voor Damon Hill en een gebroken ophanging van Jean Alesi hem aan kop brengen.

De vele uitvallers hielpen een handje mee, maar Panis reed zelf ook een aanvallende race vol inhaalacties in Monaco.

Dat is in ronde zestig, als de dan weer natte, dan weer droge Grand Prix in een race tegen de klok verandert. Terwijl de maximumtijd van twee uur wegtikt, houdt stand Panis stand met David Coulthard in zijn nek. Als de vlag na 75 van de oorspronkelijk 78 ronden valt – komt Panis er als eerste onderdoor.

“Het vuurwerk, toeterende boten in de haven, de Franse vlag die in mijn handen werd gedrukt… Ik zal het nooit vergeten”, kan Panis, de verbijstering zichtbaar op zijn gezicht, het ook niet geloven. “Ik dacht vooraf aan punten, heel misschien een podium, maar de zege…” De coureur die in 1994 in Duitsland en 1995 in Australië al bewees in afvalraces zijn mannetje te staan en podiumplekken haalde, staat nu op de hoogste trede. Van louter geluk wil hij, terecht, niets weten. “Ik heb niet gewonnen omdat zoveel mensen zijn uitgevallen, maar omdat ik de hele race heb aangevallen.”

Die 19 mei in Monaco blijft het hoogtepunt van Panis’ Formule 1-loopbaan, al volgen er in ’97 (het jaar waarin hij in Canada bij een crash zijn benen breekt) twee knappe podiums met Ligier-opvolger Prost GP. Hij rijdt Formule 1 tot en met 2004. Panis’ naam resteert uiteindelijk in een ander rijtje: Jean-Pierre Beltoise, Jarno Trulli, Olivier Panis. Coureurs die in Monaco hun enige zeges behaalden. Maar als je maar één keer wint, kan dat maar beter in Monaco zijn.

David Coulthard, Panis en Johnnie Herbert (vlrn) waren drie van de vier coureurs die in ’96 rijdend aan de finish kwamen in Monaco.

Meer nieuws

Vorig bericht | 09-01-2018 - 10:33 Newey: ‘Red Bull heeft niet alles in eigen hand’ Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 10-01-2018 - 08:37 Het Startnummer: 10 Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Nu verkrijgbaar: Het Jaar van Max 2017
  • Formule 1 Jaaroverzicht 2017 is uit!
  • Formule 1 nr. 18 is uit!
  • Formule 1 nr. 17 is uit!
  • Formule 1 nr. 16 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Max Verstappen spreekt zich uit | Interview Helmut Marko | Alle races in tekst en beeld | De PR-machine van Red Bull | Het Jaar van Stoffel Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Australië 2018 2018/03/23 00:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitAlbert Park

  • LocatieAustralië

  • Aantal rondes58

  • Afstand per ronde5,303 kilometer

  • Totale afstand307,574 kilometer

Planning GP Australië

  • Begint: 23-3-2018

    GP Australië 2018 – 1e Vrije Training
  • Begint: 23-3-2018

    GP Australië 2018 – 2e Vrije Training
  • Begint: 24-3-2018

    GP Australië 2018 – 3e Vrije Training
  • Begint: 24-3-2018

    GP Australië 2018 – Kwalificatie
  • Begint: 24-3-2018

    GP Australië 2018 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 24-3-2018

    GP Australië 2018 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 24-3-2018

    GP Australië 2018 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 24-3-2018

    GP Australië 2018 – Startopstelling
  • Begint: 25-3-2018

    GP Australië 2018 – Race

Albert Park