Red Bull heeft “dringend behoefte” aan meer gelijkheid op motorisch vlak om vooraan mee te kunnen doen, zo benadrukt teambaas Christian Horner. “De motor maakt nu nog altijd heel veel verschil.”

Ten overstaan van Autosport noemt Horner drie ingrediënten die essentieel zijn voor Red Bull om van 2018 een succes te maken: “Betrouwbaarheid is absoluut cruciaal, terwijl we ons chassis verder net zo sterk moeten blijven doorontwikkelen als tijdens de tweede seizoenshelft van dit jaar. Daarnaast hebben we dringend behoefte aan meer gelijkheid qua performance van de motoren.”

Volgens Horner, wiens team met Renaults rijdt, is het wat dat laatste punt betreft namelijk wel duidelijk dat “de motor nog altijd voor een heel groot deel je performance bepaalt.” Ter illustratie wijst hij naar de seizoensfinale van 2017 in Abu Dhabi. “Mercedes was daar echt een klasse apart”, doelt hij op het team dat, zo luidt de algemene aanname, ook nog eens over de sterkste motor beschikt.

“Op de momenten dat ze hun motoren opschroefden, spraken hun prestaties in de middensector boekdelen”, wijst Horner op het deel van het Yas Marina Circuit dat gekenmerkt wordt door lange rechte stukken. “Afhankelijk van welke motorinstelling ze gebruikten, gingen ze een halve seconde per ronde sneller of langzamer.”

Horner is er geen fan van dat het aantal motorexemplaren per coureur per seizoen in 2018 van vier naar drie gaat.

Betrouwbaarheid
De eerder door Horner genoemde betrouwbaarheid wordt volgend jaar extra belangrijk doordat het aantal straffeloos per coureur te gebruiken motorexemplaren van vier naar drie daalt, terwijl er een extra race op de kalender staat. Waar een motorexemplaar in 2017 gemiddeld vijf races mee moest gaan, moet deze het in 2018 gemiddeld zeven wedstrijden uithouden.

Red Bull heeft nog geprobeerd deze aanstaande regelwijziging terug te draaien, maar Ferrari heeft daar een stokje voor gestoken. In 2017 vielen Red Bull-coureurs Max Verstappen en Daniel Ricciardo veelvuldig uit met motorpech. “We zijn in te veel races niet aan de finish gekomen”, erkent Horner.

“De betrouwbaarheid heeft ons echt pijn gedaan. Er is dertien keer een auto van ons uitgevallen. Als je voor elke uitvalbeurt een gemiddelde van tien of twaalf punten rekent, is ook wel duidelijk hoeveel we eronder hebben geleden. Je hoeft daar geen wiskundige voor te zijn.”