Periodes bij Williams, Sauber en Force India brachten hem welgeteld nul overwinningen en nul podiumplekken. Bij het ambitieuze Renault is die tussenstand niet veranderd. Nog niet, volgens Nico Hülkenberg zelf. “Het voelt alsof de puzzel­stukjes op hun plaats vallen.”

“We weten allemaal hoe het in de Formule 1 werkt als je geen goede auto hebt, kijk maar naar Fernando Alonso. Zo gaat het gewoon in deze sport”, doelt Hülkenberg op hoe je als coureur – hoe goed ook – op je auto aangewezen bent. Voor de Duitser begint de tijd langzaamaan te dringen, nu hij dertig is. “Natuurlijk: ik sta liever nog dit weekend op het podium dan pas over twee jaar, maar zo werkt het niet. Je moet ervoor werken, je moet het verdienen”, weet hij.

Wat dat betreft heeft hij dit jaar een belangrijke stap gemaakt door voor het eerst bij een fabrieksteam aan de bak te gaan. Renault is nog geen topteam, maar heeft in het verleden wel bewezen daartoe te kunnen uitgroeien: met de eerder door Hülkenberg genoemde Alonso is het in 2005 en 2006 wereldkampioen geworden – een ander voorbeeld van hoe je als coureur met de juiste auto wél je klasse kan tonen.

Renault is misschien een omweg, maar voor Hülkenberg is dit nu het pad naar de top. Renault is volop in ontwikkeling. Het betekent dat het pad stapsgewijs wordt afgelegd. De volgende stap, voor 2018?  “Ons werk goed genoeg te doen om op het niveau van Red Bull te komen.” Een tussenstap, want uiteindelijk wil Renault en ook Hülkenberg méér dan vechten met Red Bull. Ze willen podiums, zeges, titels. Zover is het dus nog niet. Maar: “Het voelt alsof de puzzel­stukjes op hun plaats vallen.”

Lees het volledige interview met Nico Hülkenberg in editie 17 van Formule 1 magazine. Met verder uitgebreid aandacht voor de miljoenendeal van Max Verstappen met Red Bull, de overwinning van Sebastian Vettel in Brazilië en nog veel meer! Nu in de winkel of bestel hem hier online.