Zijn dienstverband bij Renault zit er na dit seizoen op, Haas lijkt de enige (en laatste) kans te zijn voor Nico Hülkenberg om zijn F1-loopbaan voort te zetten. Hij gold als het grootste talent van zijn generatie, maar speelt in de Formule 1 al tien jaar een bijrol.  “Zijn kop is sterker dan zijn rechtervoet”, oordelen de volgers van prominente Duitse media.

In Monza reed hij race nummer 170 en ook nu moest hij de podiumceremonie als toeschouwer volgen. In zijn jonge jaren, daarentegen, was hij er vaste klant. In elke klasse waarin hij uitkwam, reeg hij de overwinningen aaneen en domineerde hij. Hulk, zoals zijn vleiende bijnaam luidt, werd kampioen in de Formule BMW, de A1GP, Formule 3 en GP2. Een curriculum vitae om van te smullen. In 2015 won hij als tussendoortje ook nog de 24 uur van Le Mans.

Lees ook: Ricciardo hoopt dat Hülkenberg een zitje vindt voor 2020: ‘Technische gelijkenissen met Verstappen’

“Alain Prost (adviseur Renault, red.) heeft mij gezegd dat Nico weinig fouten maakt. Klopt, maar hij valt ook weinig op, want zijn kop is sterker dan zijn rechtervoet”. beweert Helmut Uhl, die Hülkenberg als verslaggever van de Duitse boulevardkrant Bild sinds zijn entree in de Formule 1 heeft gevolgd. “Hij wil niet een stap verdergaan dan nodig is; daarvoor is hij te slim. Inhaalmanoeuvres zoals die van Max Verstappen zul je van hem niet zien: te gevaarlijk. Nico stapt niet over de grens. Dat weet hij ook van zichzelf.”

Foto: Motorsport Images

Lees ook: Cryptische Hülkenberg na Ocon-nieuws: ‘Het draait niet altijd om prestaties bij dit soort keuzes’

Hülkenberg heeft in de Formule 1 nooit een cent meegebracht, deed het zonder sponsormiljoenen, anders dan veel van zijn collega’s. “Dat heeft hem twee keer zijn plekje bij een team gekost”, meent Ralf Bach van AutoBild. “Hij moest plaatsmaken voor coureurs die veel geld meenamen.” Paydrivers: het is usance in de Formule 1, waar alleen talent soms niet genoeg is. Hoewel Hülkenberg in 2013 bij Sauber een geweldig seizoen draait, blijft de sprong naar een topteam uit. Oorzaak? Pure pech, denkt zowel Bach als Uhl.

In de nieuwste editie van FORMULE 1 lees je verder over hoe het Duitse F1-gevolg denkt over hoe dicht Hülkenberg ooit bij zowel een Ferrari-stoeltje als een Mercedes-stoeltje was. Edities 13 ligt nu in de winkel!