Nico Hülkenberg combineert zijn werk als Formule 1-coureur dit seizoen met een stoeltje in fabrieksteam van Porsche in het World Endurance Championship. De Duitser verzekert dat het zijn Formule 1-carrière niet in de weg zit.

“Ik heb er natuurlijk goed over nagedacht voor ik vorig jaar de deal met Porsche tekende, en ik had het niet gedaan als het nadelig was geweest voor mijn Formule 1-loopbaan”, zegt de Force India-coureur, die onlangs nog aangaf niet uit te sluiten zijn carrière op termijn in de langeafstandsracerij te vervolgen.

Hülkenberg tekende zijn contract bij Porsche om in juni mee te doen aan de 24 Uur van Le Mans. In voorbereiding op die race rijdt hij komend weekend voor zijn nieuwe  werkgever alvast de zesuursrace op Spa-Francorchamps.

Vierwielaandrijving

Het technische verschil tussen de Porsche 919 Hybrid waarmee Hülkenberg in Le Mans en Spa aan de slag mag, en de Force India VJM08 waar hij de rest van het seizoen mee in de Formule 1 uitkomt, is enorm. De Porsche beschikt over een V4-turbomotor die 500pk produceert, én een KERS-systeem dat nog eens 400pk extra levert. Op de vooras, zodat de LPM1-auto feitelijk vierwielaangedreven is.

“Vanuit hybride oogpunt valt het verschil met de Force India nog wel mee”, vertelt Hülkenberg. “Maar dat de Porsche vierwielaandrijving heeft, maakt het grote verschil.” Toch vindt hij het niet moeilijk te schakelen tussen beide auto’s. “Het is natuurlijk even een paar rondjes wennen, maar ik ben dusdanig gewend in de Formule 1 dat ik zonder veel moeite de overstap kan maken.”