Is dit het andere geheim van Racing Point? ‘Ze rijden op vol vermogen, sparen hun motor niet’
Motorsport Images
Daan de Geus
31 juli 2020
Het hoofdverhaal rondom de ‘roze Mercedes’ is bekend: door slim maar niet onomstreden af te kijken heeft Racing Point een geslaagde kopie van de 2019-Mercedes geproduceerd. Maar er is nog een factor die mogelijk meespeelt, zo heeft FORMULE 1’s techniekexpert Rob van den Heijkant geleerd. “Ze gebruiken hun Mercedes-motor in de race continu op full-power.”
Dat heeft Van den Heijkant – tien jaar lang in de Formule 1 werkzaam en oud-medewerker van onder meer Force India, Toyota en Marussia – via-via vernomen van ‘iemand die het kan weten’. “Van wat ik zo heb begrepen, gebruikt Racing Point hun Mercedes-motor in de race continu op full-power, zonder hem te sparen.”
“Het verklaart ook waarom Sergio Pérez in Oostenrijk soms sneller was dan de Mercedessen”, stelt Van den Heijkant. Beide auto’s hebben immers dezelfde motor, maar bij Racing Point ligt die achterin van wat zo goed als een Mercedes van vorig jaar is.
Lees ook: Over de roze Mercedes, natekenen en afkijken: Zo kopieer je een F1-auto
“Voor Mercedes zelf is het ook handig”, vervolgt Van den Heijkant, “je leert zo hoelang de motor meegaat. We weten nog niet zeker hoeveel races we krijgen, maar ze mogen dit seizoen drie motoren gebruiken. Je hoeft dus misschien maar vijf of zes races met een motor te doen, in plaats van zeven zoals vorig jaar.”
En bovendien: “Gaat er bij Racing Point eens eentje stuk, dan pakken ze toch gewoon een keer een gridstraf? In de rest van de races, kunnen ze zo namelijk lekker punten sprokkelen.”
Wat Mercedes zelf betreft, stelt Van den Heijkant verder nog, hebben we dit jaar nog niet alles gezien. “Ik meen dat ze nog wel wat in reserve hebben. In race twee in Oostenrijk reden ze volgens mij bijvoorbeeld op 95 procent. Dat Pérez soms sneller was, laat ook zien dat ze marge hebben.”
In FORMULE 1 nr. 09 lees je een uitgebreide technische analyse van Van den Heijkant over de huidige machtsverhoudingen tussen de topteams. Verder lees je in deze editie een exclusieve preview van David Coulthard op de Grands Prix op Silverstone, alles over de crisis bij Ferrari en nog veel meer. FORMULE 1 nr. 09 is nu in de winkel te koop of hier te bestellen!
Gerelateerd nieuws
Bernd Mayländer al 25 jaar in de safety car: ‘Bij de beste races hoef ik niks te doen’
11 oktober 2024 10:30 - Nieuws
Drie rookies debuteren in 2025: ‘Antonelli heeft de beste voorbereiding’
10 oktober 2024 08:00 - Nieuws
Mercedes beschouwt 2025 niet als een tussenjaar, maar als een strijd om overwinningen
07 oktober 2024 14:00 - Nieuws
Van titels naar fundamenten: James Vowles belicht de verschillen tussen Mercedes en Williams
07 oktober 2024 12:45 - Nieuws