Op het randje van de jaarwisseling neemt de Formule 1-webredactie alle teams nog één keer onder de loep. Welke teams vielen in positieve zin op en welke teams presteerden onder de maat? Vandaag de nummer 3 in het kampioenschap: Ferrari.

Strijden om het wereldkampioenschap: dat moest er voor Ferrari wel in zitten in het komende seizoen, zei technisch directeur James Allison eind 2015. De Italiaanse formatie had net een verrassend goed seizoen achter de rug, waarin het dankzij drie zeges van Sebastian Vettel tweede was geworden in het WK. In 2016 zou het vast en zeker nog beter gaan.

Helaas. Een jaar later kan Ferrari terugkijken op een grotendeels mislukt seizoen. Een gooi naar de titel kon de Scuderia wel vergeten. Overwinningen zaten er niet in. En in de tweede seizoenshelft, toen Red Bull Racing het team telkens te snel af was, finishte er nog slechts twee keer een Ferrari-coureur bij de beste drie.

Een tobjaar Ferrari style dus, zoals de Italianen er sinds het vertrek van Michael Schumacher in 2006 al zo veel hebben meegemaakt. Iedere nieuwe bolide wordt in februari gepresenteerd als de auto die het roemruchte merk weer terug aan kop zal brengen. Bijna iedere keer vallen de resultaten vervolgens tegen.

Ook op bestuurlijk gebied ging het er op zijn Ferrari’s aan toe. Formule 1-kopstukken als Bernie Ecclestone en Ross Brawn zien dezelfde chaotische taferelen in de teamleiding als vóór het Schumacher-tijdperk. “Ferrari wordt weer echt als een Italiaans team gerund”, zei Ecclestone in november.

Vettel vs. Räikkönen
Gemeten in WK-punten was Sebastian Vettel in 2016 de beste Ferrari-coureur. Maar zijn teamgenoot Kimi Räikkönen zal waarschijnlijk met een beter gevoel de winterstop in zijn gegaan. De Fin was min of meer afgeschreven, nadat Vettel hem in 2015 ruimschoots had verslagen en hij een jaar eerder ook al belabberd had gepresteerd.

De overwinningen bleven in 2016 buiten bereik van Sebastian Vettel.

Maar afgelopen seizoen leek het alsof Räikkönen weer wat van zijn oude zelf had hervonden. Hij haalde vier keer het podium en scoorde een hele rits vierde en vijfde plekken. In het kwalificatieduel versloeg hij Vettel met 11-10. In Bahrein had hij kunnen winnen, net als in Spanje.

Zo dicht kwam Vettel niet bij de overwinning. Hij werd wel drie keer tweede, maar dat was telkens op ruime afstand van een Mercedes-coureur. De beoogde eerste plek in het kampioenschap werd de vierde. Ver achter Daniel Ricciardo. En maar net voor diens Red Bull-teamgenoot Max Verstappen, die nota bene de eerste vier races in een Toro Rosso reed.

Het werd steeds duidelijker dat hij in de SF16-H hem niet in staat zou stellen de hooggespannen verwachtingen waar te maken, en dat maakte van Vettel een gefrustreerd man. Haast in elke race ventileerde hij op de boordradio zijn ongenoegen over het een of het ander. Vettel sloot het seizoen in elk geval nog op het podium af. In Abu Dhabi versloeg hij de Red Bulls met een slimme strategie.

Straks in maart
Het rijdersduo van de Scuderia blijft voor het derde opeenvolgende seizoen ongewijzigd. Een jaar geleden verwachtte iedereen dat Räikkönen na 2016 zou moeten vertrekken, maar met zijn knappe seizoen bemachtigde hij een nieuw jaarcontract. Vettels Ferrari-deal loopt nog tot eind 2017 door.

De leiding over het ontwerpteam is niet meer in handen van Allison. Die verliet afgelopen juli de renstal nadat zijn vrouw onverwacht was overleden. Mattia Binotto werd zijn opvolger. Aan hem de taak het ingrijpend gewijzigde technisch reglement zo te interpreteren dat Ferrari in 2017 weer om de overwinningen kan strijden.

Ferrari-president Sergio Marchionne temperde vorige maand de verwachtingen, om een nieuwe tegenvaller te voorkomen. Maar Binotto kon het toch niet laten wat Italiaanse spierballentaal te uiten: “Het is gewoon een kwestie van tijd voor we weer een winnende auto bouwen.”

Eindoordeel Ferrari: 6