Het is een pijnlijke scheiding. Financieel en qua reputatie. Dát McLaren zo graag wilde scheiden, zegt genoeg over wat ondertussen op het circuit gebeurde. Het opstapelen van motorproblemen en gebrek aan snelheid deed nóg meer pijn. Al bij de vierde race kreeg Stoffel Vandoorne zijn eerste straf voor een motorwissel. De Vlaming kwam uiteindelijk op 218 plekken gridstraf, waarvan 205 motorgerelateerd. McLaren kwam op 380. Het puntentotaal verbleekt er bij: dertig. Zeventien dankzij Fernando Alonso, dertien door Vandoorne. Met tien uitvalbeurten voor Alonso, drukt de kwalificatiestrijd de manier waarop hij Vandoorne klopte nadrukkelijker uit: 16 – 3. Vandoorne kende echter een lastige seizoensstart, met als dieptepunten een klunzige botsing met Felipe Massa in Spanje en een crash in de kwalificatie én race in Monaco, al was dat weekend een soort doorbraak. Hard werk met de engineers en een wat andere rijstijl brachten Vandoorne op het goede spoor, en op het niveau dat McLaren had verwacht. Hoogtepunten waren zevende plekken na een sterke regenrace in Singapore en zijn “beste wedstrijd in de Formule 1” in Maleisië. Voor Alonso’s hoogtepunt moeten we verder dan de koningsklasse kijken, want dat was zijn gast- en steroptreden in de Indianapolis 500. Hij liet er Monaco voor schieten. Indy diende om Alonso de kans te geven weer eens om de zege te vechten, gemotiveerd te houden. De beloning bleef uit, maar het werkte wel. Want hoewel Alonso óók uitblonk in bijtende, gefrustreerde radio-uitspraken, bewees hij ondanks zijn materiaal vooral nog altijd een absolute, nooit aflatende topcoureur te zijn. 2018
Dat Alonso voor 2018 binnenboord is gehouden, is pure winst voor McLaren. Of de Renault-deal ter vervanging van die met Honda dat ook is, moet de tijd uitwijzen. McLaren gelooft dat de overstap direct performance oplevert, omdat het zo overtuigd is van het eigen chassis. Toen de wel degelijk verbeterde Honda-motoren in het najaar ophielden stelselmatig te ploffen (mede dankzij een met eerdere gridstraffen opgebouwd motorpooltje) kon McLaren aardig meekomen. Voor 2018 zal ook dat echter niet genoeg zijn. De peperdure scheiding van Honda betekent dat er geen excuses zijn. Ook omdat er met Renault en Red Bull ter referentie twee teams met dezelfde motor zijn, en dezelfde ambitie terug te keren waar ook zij vinden dat ze thuishoren: de top. Eindoordeel McLaren: 4