Na afloop neemt de FORMULE 1-redactie nog één keer alle teams en hun prestaties onder de loep. Als eerste het team dat als laatste finishte: Williams, het gevallen topteam dat in 2018 een dieptepunt bereikte.

Met gepaste trots werd afgelopen februari de FW41 gepresenteerd, de eerste echte Williams van de in de Formule 1 hoog aangeschreven technisch directeur Paddy Lowe en chef aerodynamica Dirk de Beer, begin 2017 van Mercedes respectievelijk Ferrari overgekomen om het team te versterken. Vanaf de eerste meter was echter duidelijk dat de FW41 een mispeer was: de bolide miste downforce, was instabiel, kampte met koelingsproblemen en was zelfs met de ijzersterke Mercedes-motor achterin niet vooruit te branden.

Vanaf de seizoensopener in Australië was duidelijk dat de FW41 geen goede auto was.

Waar Williams had gehoopt het tij te keren na drie jaar geleidelijk terugzakken, raakte het in 2018 in één keer keihard rock bottom. Negentien keer strandde minstens één Williams in Q1 van de kwalificatie, elf keer was het daarin zowel voor Lance Stroll als Sergej Sirotkin gelijk einde verhaal. Punten waren ook zeldzaam, met slechts zeven in totaal. Een positieve uitschieter was eigenlijk alleen Monza, de enige race waar beide coureurs punten pakten.

Onopvallend rijdersduo
Wat de coureurs betreft zal niemand stellen dat Stroll en Sirotkin buitencategorie zijn, maar de pay drivers van nu zijn verre van de pay drivers van vroeger: Stroll en Sirotkin hebben een respectabele staat van dienst, al zal hun gebrek aan ervaring niet hebben geholpen. Met de FW41 viel gewoon weinig te beginnen; de auto was op sommige circuits zelfs trager dan een seizoen geleden.

Waar er in 2017 voor Stroll nog een podium in zat in Azerbeidzjan, was zijn beste resultaat dit jaar een achtste plek, na weer een knotsgekke race in Bakoe. Sirotkin pakte maar een puntje, maar trok wel het kwalificatieduel met 13-8 naar zich toe. Hij maakte indruk in Monaco en Singapore, maar zijn debuutseizoen was over het algemeen toch te anoniem en wordt in 2019 vervangen door testrijder Robert Kubica, die los van dat zijn comeback een geweldig feel good-verhaal is, ook een flinke zak sponsorgeld meeneemt.

Lees ook: Acht jaar: De lange weg terug van Robert Kubica

Lawrence Stroll (links) lijkt het vertrouwen in Williams kwijt.

Stroll loopt weg
Kubica rijdt in 2019 naast Formule 2-kampioen George Russell, met Stroll en vader/financier Lawrence die naar Force India vertrekken. Dat de Canadezen (en consorten) het failliete Force India hebben overgenomen en dat een meer heilzame investering vinden dan jaarlijks tientallen miljoenen in Williams steken, zegt veel over de huidige staat van het ooit zo succesvolle team dat behalve de miljoenen van Stroll ook titelsponsor Martini verliest.

Dat het dus anders moet, werd Williams al vroeg in 2018 duidelijk. Zo werden hoofdontwerper Ed Wood en kopstuk De Beer al vroeg in het jaar de laan uitgestuurd. Lowe, naast technisch directeur ook aandeelhouder, mag blijven zitten, maar zal de boel snel vlot moeten trekken met adjunct-teambaas Claire Williams. De reorganisatie is volgens Lowe in elk geval in volle gang.

Lees ook: ‘2018 vreemd genoeg ook een goed jaar voor Williams’, legt Lowe uit.

Williams is ook al vaker door mindere periodes gegaan en heeft zich daarna steeds opgericht. Met Kubica en Russell is er in elk geval qua coureurs en van buiten een gevoel van een nieuw elan. De vraag rest of Williams ook als team genoeg kan veranderen om een nieuwe ommekeer te bewerkstelligen, of dat het toch weer te zeer in de eigen tradities en het roemruchte verleden blijft hangen om te doen wat nodig is.

Eindoordeel Williams: 4

Het oordeel van Tom Coronel:
“Tegen Stroll zou ik zeggen: dankjewel dat je vader zo’n constante financier is. Stroll is wel Formule 3-kampioen geweest en dat krijg je niet cadeau. Dan ben je best goed. Maar goed genoeg voor Formule 1? Dat moet ik nog zien. Sirotkin? Tsja… Ik weet niet wat ik over hem moet zeggen. Ik moet eerlijk bekennen dat deze jongen mij het afgelopen seizoen eigenlijk helemaal niet is opgevallen. Hij heeft meegedaan, maar dat is het ook wel. Sirotkin gaan we niet missen.”

Foto Tom Coronel: Tom Coronel Racing.