Gespannen gezichten vanochtend in de pitbox van Renault. Tung mocht voor de tweede keer in zijn carrière een Formule 1-bolide besturen. Maar waar Ho-Pin redelijk ontspannen oogde, was het vooral zijn gevolg dat witte snoetjes had.Natuurlijk was het spannend. Ook als onafhankelijk journalist hoop je dat alles goed gaat, dat Tung de auto niet laat afslaan bij het wegrijden of erger nog – in de muur plant. Het overkwam Bas Leinders in 2004. De Belg had slechts zes bochten gereden voordat hij zijn Jordan afschreef. Vreselijk zuur natuurlijk.

Gelukkig bleef die pech Ho-Pin Tung bespaard. Onze landgenoot heeft het keurig gedaan, het team is tevreden, wat wil je nog meer? Nou ja, een Formule 1-contract bijvoorbeeld.

Hoe reëel de kans is dat Tung inderdaad in 2010 in de Formule 1 rijdt is moeilijk te zeggen. Ook manager Bert Winkler weet het niet. Het is aannemelijk dat Renault Luca di Grassi promoveert. Ook Kamui Kobayashi wordt genoemd. Maar in de Formule 1 weet je het nooit.

Tung is dit jaar een brave jongen geweest, misschien dat Sinterklaas iets kan regelen? Of wellicht de Chinese overheid. De Grand Prix van Sjanghai heeft volgend jaar weer een hoofdsponsor. Hoe die deal tot stand is gekomen, is opmerkelijk. De overheid van de volksrepubliek heeft gewoon het bedrijf de opdracht gegeven het evenement te sponsoren. Zo doen ze dat daar nou eenmaal.

Tungs manager vindt het wel een interessant gegeven. Als de overheid het belangrijk genoeg vindt dat de Grand Prix een sponsor heeft, hoe graag zal de president dan een Chinese coureur willen zien optreden tijdens de Chinese Grand Prix? Een lachende Winkler: “Eén belletje naar de president en Ho-Pin rijdt Formule 1.”