Christian Klien, test- en reserverijder bij HRT, erkent dat de HRT F110 een gebrekkige bolide is. Toch ziet hij potentieel bij de Spaanse renstal.

Klien is sinds de Grand Prix van Spanje in dienst bij HRT. De 27-jarige coureur wist na één vrije training in Barcelona al genoeg: "Deze auto is heel langzaam."

"Het seizoen is echter nog lang", nuanceert Klien in interview met Motorsport-Total. "We kunnen meer uit de auto halen, nog ongeveer een halve tot een hele seconde. Het doel is om met Lotus en Virgin mee te kunnen doen."

Om dit voor elkaar te krijgen, moet Klien terugvallen op zijn ervaring als testcoureur bij Honda en BMW. "Ik moet het team zoveel mogelijk feedback geven over de auto, en de beste manier om dat te doen is door deze auto te vergelijken met andere Formule 1-auto's die ik bestuurd heb. Ik denk dan met name aan de BMW. Die auto was namelijk echt top."

Klien had bij BMW overigens een contract getekend waarin stond dat hij dit jaar voor het team zou uitkomen, maar door de terugtrekking van de Duitsers ging een volwaardige comeback aan hem voorbij. "Ik wist echter zeker dat er weer iets op mijn pad zou komen, en dat is gelukkig gebeurd."

Voor Klien is het belangrijk dat hij door bij HRT te tekenen in ieder geval nauw betrokken blijft bij de Formule 1: "Ik werk natuurlijk hard aan een terugkeer. Met een rol als test- en reserverijder mag je niet tevreden zijn. Het doel is om een team ervan te overtuigen mijn aan te nemen."

Of dat team HRT gaat zijn, duft Klien niet te zeggen. "Dat is aan het team", zegt hij, terwijl hij oplet geen druk op de huidige rijdersbezetting te leggen: "Het zijn allebei goede coureurs. Ze hebben veel ervaring in de racerij, maar als het op Formule 1 aankomt, draai ik natuurlijk al langer mee."

Dat hij in Spanje gelijk een halve seconde sneller was dan vaste coureur Bruno Senna, maakte desondanks indruk. "Dat heeft het team verrast, maar mijzelf ook. Zeker omdat ik de auto nog moest leren kennen, en moest uitvogelen waar de limiet is. Daar komt bij dat slechte auto's lastig zijn om te besturen als je op het randje rijdt."

Klien benadrukt dat het rijden van snelle rondetijden niet in zijn functieomschrijving staat. "Het is mijn werk om het team van informatie te voorzien. Desondanks kijkt iedereen natuurlijk toch naar de tijdenlijstjes."

Aangezien HRT nog niet definitief heeft aangegeven of Klien morgenochtend weer mag testen, is hij dit weekend gewoon afgereisd naar Turkije. Het volgende raceweekend in Canada moet de Oostenrijker echter aan zich voorbij laten gaan wegens verplichting met Peugeot tijdens de 24 Uur van Le Mans. "Maar in Valencia ben ik er gewoon weer."