“Als je bij tweehonderd kilometer per uur ineens een passagier bent, is dat niet fijn”, vertelt Daniil Kvyat na zijn harde crash in de kwalificatie.

Formula One World Championship 2016, Round 9, Austrian Grand Prix, Spielberg, Austria, Saturday 2 July 2016 - Daniil Kvyat (RUS) Scuderia Toro Rosso STR11 crashed during qualifying.

Het had weinig gescheeld of Kvyat had de pitmuur vol geraakt.

Last van de crash, los van dat hij daardoor tot de twintigste startplek veroordeeld is, heeft Kvyat niet. “Het zijn alleen wat schrammetjes. Misschien voel ik het morgen pas!”, kan hij er wel om lachen.

De Toro Rosso-rijder, wiens auto eerst de pitmuur schampte en daarna in de bandenstapels daar tegenover klapte, weet dat dat een geluk bij een ongeluk was. “Helmut Marko zei tegen me: ‘je hebt pech gehad, maar ook geluk’. Als ik de pitmuur had geraakt, had dat me een enorme zwieper gegeven.”

“Of het eng was? Het was niet prettig. Toen ik op die muur af vloog, dacht ik alleen maar: ‘alsjeblieft niet, alsjeblieft niet’ en heb ik me schrap gezet.” Voor zondag ziet Kvyat ondanks de crash nog kansen. “Alles is zondag mogelijk. We blijven pushen. Enige regen zou misschien ook nog meer kansen bieden.”

Formula One World Championship 2016, Round 9, Austrian Grand Prix, Spielberg, Austria, Saturday 2 July 2016 - Daniil Kvyat (RUS) Scuderia Toro Rosso STR11 crashed during qualifying.

Kvyat crashte hard in de kwalificatie.

Kerbstones
Kvyat wil verder nog wel kwijt dat hij de hoge kerbstones die er in de voorlaatste bocht ogenschijnlijk voor zorgden dat zijn achterwielophanging het begaf, gevaarlijk vindt.

“Een muur zou nog veiliger zijn dan die kerbstones”, spreekt Kvyat woorden die qua strekking gelijk zijn aan die van Max Verstappen, nadat die zijn voorwielophanging vrijdag op andere hoge kerbstones stuk reed.

Kvyat vindt dat de wedstrijdleiding wel wat aan de kerbs mag doen: “Ze hebben een fout gemaakt en moeten dat toegeven. Dat er dit weekend vier teams zijn die last hebben gehad van problemen met de ophanging, laat wel zien dat er iets anders dan deze kerbstones bedacht moet worden.”

Volgens de Rus heeft de wedstrijdleiding ook aangegeven dat er niet voor elke bocht strikte track limits gelden: “De ene bocht wel, de ander niet. Duidelijker wordt het er niet op.” Dat coureurs de grens van de baan daardoor opzoeken, is volgens hem niet meer dan normaal: “Dat doen we altijd.”