Er is vaak kritiek geweest op Paul Ricard, maar uiteindelijk heb ik een hele leuke Grand Prix van Frankrijk gezien. Het is alleen wel doodzonde dat het gevecht tussen Charles Leclerc en Max Verstappen geen vervolg kreeg.

Om te beginnen wil ik de organisatie complimenten geven voor hoe ze het verkeersprobleem hebben aangepakt. De regio is schitterend, maar het is misschien wel één van de moeilijkste om een GP te organiseren. De kritiek op de baan zelf begrijp ik wel. Op televisie spat de snelheid niet van het scherm af, ook al rijden ze met 300 door Signes. Zo wordt de tv-kijker de snelheidssensatie ontnomen.  

Lees ook: ‘Een slechte auto is Mercedes’ probleem, niet van de FIA’

De race was goed, maar had nog zoveel mooier kunnen zijn. Met de enorme hitte hadden we alle ingrediënten voor een groots gevecht. Leclerc en Verstappen zaten op hetzelfde tempo, alleen maakt Leclerc weer een fout die hij niet moet maken. Hij geeft het zelf ook toe, zo verdient hij het kampioenschap niet. Ik snap het ook niet, in Oostenrijk weerstond hij de druk prima. Dat is het grote verschil met Verstappen, hem gebeurt dit niet. En als hij wordt verslagen door Leclerc eindigt hij alsnog vaak tweede, op die manier zal dat enorme gat niet snel slinken. En dus hebben we een kampioenschap met twee min of meer gelijke auto’s, maar waar één een grote voorsprong heeft. Het is het beste voorbeeld van hoe je een kampioenschap niet zal winnen.

Sainz was ongelukkig gisteren. Eerst ging het mis bij zijn stop, de penalty die hij kreeg daarna hadden ze volgens mij achteraf moeten inlossen. Sainz maakte echt een briljante move op Pérez en leek nog steeds de snelheid te hebben om weg te lopen. Ze treden dan weifelend op aan de pitmuur bij Ferrari en dat kost Sainz punten. Het leek erop alsof hij zijn team niet vertrouwde, maar vergeet niet dat we maar stukjes horen van de radiocommunicatie. Bovendien heeft het team de data, zij zijn op de hoogte van de staat van de banden. Maar als je hem naar binnen haalt, doe het dan eerder. Dan geef je hem nog de tijd om het goed te maken.

Lees ook: ‘Leclerc heeft Verstappen met gelijke middelen verslagen, dat moet vertrouwen geven’

Mercedes was erg sterk in de race, ze hebben veel downforce en kunnen zo hun banden goed managen. En Russell werd dan wel geholpen door die rare herstart na de Virtual Safety Car (VSC). Al was dat een softwarefout, geen menselijke. Het is bekend dat ik geen fan van de VSC en helemaal niet tegen het einde van de race. Het levert geen mooi racen op, ik snap niet waarom hij zo vaak wordt ingezet. Tot slot wil ik Fernando Alonso nog even benoemen. Zoals hij de McLarens ophield en hun banden liet oproken waarna Ocon nog Ricciardo kon pakken: dat is ervaring en precies waarom Alonso nog thuishoort in de Formule 1.