Renault-coureur Kevin Magnussen vindt de uiterlijkheden van de Formule 1 ook belangrijk, maar heeft liever een veilige dan sexy Formule 1.

Formula One Testing, Barcelona, Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain, Friday 4 March 2016 - Sebastian Vettel (GER) Ferrari SF16-H running the Halo cockpit cover.

De FIA gaat voor 2017 voor de halo.

Formula One World Championship 2016, Round 4, Russian Grand Prix, Sochi, Russia, Friday 29 April 2016 - Daniel Ricciardo (AUS) Red Bull Racing RB12 running the Aero Screen.

Red Bulls aeroscreen is (voorlopig) afgewezen.

Dat vertelt de Deen aan Ekstra Bladet, een krant uit zijn thuisland. “Natuurlijk moet de Formule 1 een sexy uitstraling hebben, maar we moeten in de eerste plaats alles doen dat nodig is met oog op de veiligheid.”

Veiligheid staat namelijk voorop, dus ondanks dat Magnussen bijvoorbeeld de halo – de ring om de cockpit die coureurs meer bescherming moet bieden tegen hoofdletsel – ook niet mooi vindt, staat hij er voor open.

“Ik vind het ook niet geweldig, maar ik wil natuurlijk vooral niet dat mijn collega’s of ik doodgaan. Als zoiets de veiligheid bevordert, moet het dus gewoon ingevoerd worden”, meent Magnussen.

De Renault-rijder vertelt nog wel dat hij Red Bulls aeroscreen, een concept voor een om de cockpit gevouwen scherm, eigenlijk mooier vindt dan de halo. “Ook al is het moeilijk oordelen zonder ze te hebben geprobeerd.”

De FIA heeft hoe dan ook toch voor de halo gekozen, wat Magnussen prima vindt. “Ik ben blij dat ik dit soort beslissingen niet hoef te maken”, zegt de coureur die verder blij is dat er in 2017 snellere auto’s komen.

“Ik vind namelijk dat de auto’s best wat harder mogen gaan. Sinds 2004 is de veiligheid verbeterd, maar de snelheid afgenomen. Ik had liever gezien dat de snelheid gelijk met de veiligheid was toegenomen.”