Het gaat goed met Force India, maar zolang je niet aan de top staat, kan het altijd beter. En dus is teambaas Vijay Mallya van plan de faciliteiten van het team binnenkort te gaan verbeteren.

Force India kondigde na afloop van het afgelopen seizoen al aan dat de aandeelhouders een kapitaalinjectie in de renstal hadden gedaan om de faciliteiten van het team te verbeteren, en die plannen beginnen nu vorm te krijgen, vertelt teambaas en -eigenaar Vijay Mallya aan Autosport.

“Onze ontwerpers en engineers hebben geweldig werk verzet door ons naar dit niveau te brengen, dus het is nu aan mij om ze de middelen te geven om ook dat laatste stapje te zetten, want dat onderscheidt grote teams van kleine teams”, weet de teambaas van de nummer vijf uit het constructeurskampioenschap.

Wat Mallya onder meer overweegt, is het uitbreiden van de fabriek in Silverstone. “Een betere locatie is er niet, dus we denken erover om naast de fabriek gelegen land te kopen om de uitbreiding mogelijk te maken”, verklaart hij.

Een andere mogelijke investering, is het mogelijke bouwen van een nieuwe windtunnel. “Onze huidige windtunnel is een klassieker die nog uit het Eddie Jordan-tijdperk stamt”, zo verwijst Mallya naar de oprichter en eigenaar van Force India’s voorganger Jordan GP, dat van 1991 t/m 2005 in de Formule 1 uitkwam.

“Dat we met zo’n oude windtunnel toch in staat zijn gebleken om continu vooruitgang te boeken en naar ons huidige niveau op te klimmen, is iets waar iedereen bij Force India terecht heel trots op is, maar met een nieuwe windtunnel zouden we ineens een enorme sprong voorwaarts kunnen maken”, denkt Mallya.

Vooralsnog heeft Mallya het groene licht voor de nieuwe windtunnel echter nog niet gegeven, en daar heeft hij een goede reden voor: “Er is een kans dat het windtunnelgebruik aan banden gelegd wordt in het kader van de kostenbesparing. We willen dus eerst duidelijkheid hebben over de regels die we straks krijgen, voordat we veel geld pompen in iets waar we dan ineens niets aan hebben.”

Vijfde plek
Mallya geeft tegenover ESPNF1 verder nog aan dat zijn team zich om twee redenen nog niet rijk rekent in de strijd die het met McLaren voert voor de vijfde plek bij de constructeurs. “Het zou onverstandig zijn om ze te onderschatten”, zo voert hij allereerst aan.

“We hebben in 2010, toen Williams ons in de laatste race met één punt verschil de zesde plek in het WK afpakte, wel gezien dat de strijd tot en met de laatste ronde van de laatste race doorgaat. Tel daarbij op dat McLaren een team is dat over geweldige middelen beschikt en het gewend is om races en titels te vechten, en het lijkt me duidelijk dat ze dit jaar nog sterk terugkomen.”

Pirelli
Het tweede punt dat Mallya aanvoert, is het belang van de Pirelli-banden. “De banden spelen dit jaar een hoofdrol, maar sinds ze na de race in Engeland veranderd zijn, kunnen wij er niet meer zo goed mee omgaan.”

“We moeten onze auto dus aanpassen aan de nieuwe banden, zodat we ook in de tweede helft van het jaar goed mee kunnen doen. Verder staan we er immers goed voor, want we hebben een snelle auto en onze coureurs zitten lekker in hun vel.”