Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz beslist ‘over twee of drie weken’ of hij met zijn teams verder gaat in de Formule 1 of niet. Hij heeft zich er intussen bij neergelegd dat het onmogelijk is een competitieve motor te vinden voor het grote Red Bull Racing.

Mateschitz wilde aanvankelijk eind oktober de knoop doorhakken, maar vertelt nu aan SpeedWeek – dat eigendom is van Red Bull – dat hij nog even de tijd neemt. “We hebben de deadline twee of drie weken naar achteren geschoven”, vertelt de eigenaar van het nog altijd naar motoren zoekende Red Bull en Toro Rosso.

Wat Red Bull Racing betreft is het duidelijk dat dit team niet met Mercedes- of Ferrari-krachtbronnen zal rijden. Ook een deal met Honda lijkt – ondanks dat Honda zelf hier volgens Red Bull-teambaas Christian Horner voor open staat – een moeilijk verhaal door het vetorecht van McLaren. Verdergaan met haar huidige motorleverancier Renault is een optie, maar de relatie met de Fransen is wel ernstig verstoord. Of deze nog te repareren valt, is maar zeer de vraag, ook al oppert Motorsport.com nu dat het een mogelijkheid is dat beide partijen tóch met elkaar verder gaan, maar dan zonder in naam aan elkaar verbonden te blijven.

Renault-topman Carlos Ghosn zou zich naar verluidt beraden op een voorstel om toch motoren aan Red Bull te verkopen, maar deze dan in ieder geval niet als ‘Renault’ te bestempelen. In dit scenario worden de motoren rebadged onder een andere naam of wordt er zelfs geen naam aan verbonden. Dit om zo min mogelijk ruchtbaarheid aan de Franse komaf van de motoren te geven, aangezien Renault eigenlijk niet verder wil als motorleverancier.

‘Geen overname door Renault’
Wat Renault wel weer wil, is een eigen team. De autoproducent overweegt de formatie van Lotus over te nemen, maar van witte rook is bij die onderhandelingen nog geen sprake. Als gevolg van deze voortslepende gesprekken en vanwege het dreigment van Mateschitz om ermee te stoppen, wordt inmiddels zelfs door verschillende media gespeculeerd dat Renault Red Bull wel eens zou kunnen overnemen. In reactie hierop spreekt Mateschitz echter klare taal tegenover SpeedWeek: “Dat is compleet ondenkbaar”, zo wijst hij die suggestie van de hand.

Hoewel Mateschitz verder niet in detail treedt wat betreft de onderhandelingen met motorleveranciers, is er één ding dat hij moet erkennen: “Een competitieve motor zit er voor ons hoe dan ook niet in.” De Oostenrijker speelt ‘de fabrieksteams’ Mercedes en Ferrari daarvoor nog altijd de zwarte piet toe: “Zij zijn bang dat we ze met hun eigen motoren verslaan, dat kan iedereen zien.”