Sutton Images
Daan de Geus
25 augustus 2015
Niet alleen Sebastian Vettel en Nico Rosberg hadden in België last van problemen met de Pirelli’s. Na afloop van de vrije trainingen stelde de bandenleverancier vast dat meer banden beschadigd waren.
Dat bericht het doorgaans goed geïnformeerde Motorsport.com, dat van bronnen heeft vernomen dat Pirelli na de vrije trainingen met ‘verschillende banden van andere coureurs zat’ die schade hadden die te vergelijken was met de schade die in VT2 bij Rosberg uiteindelijk voor een klapband zorgde.
Net als bij de band van Rosberg zou het gaan om een snee – of meerdere sneeën – in achterbanden. Bij Rosberg kwam daardoor eerder in zijn trainingsrondje een deel van zijn rechter achterband los, waarna de band bij de snelle Blanchimont-bocht klapte en hij op hoge snelheid spinde.
Pirelli verklaarde na onderzoek dat de snee in Rosbergs band door een ‘externe factor’ was veroorzaakt. De oorzaak voor de schade aan de achterbanden van andere coureurs, die zich voor zover bekend niet in de race heeft herhaald, is volgens Motorsport niet definitief door Pirelli achterhaald.
De bandenleverancier heeft de wedstrijdleiding als gevolg van de problemen tijdens de trainingen echter wel gevraagd het circuit en de uitloopzones goed schoon te maken voor aanvang van de race. Ook de teams zouden hier op hebben aangedrongen.
Een mogelijke uitleg, meldt Motorsport.com, is dat de banden schade opliepen doordat coureurs te veel buiten de track limits ‘misbruik’ maakten van uitloopzones waar rommel gelegen kan hebben. Dit gebeurde bijvoorbeeld in Eau Rouge, waar veel coureurs vol met vier wielen over de kerbs knalden.
Wat Pirelli wel heeft benadrukt, is dat de klapband waar Ferrari-coureur Vettel in de race mee te maken kreeg qua oorzaak niet te vergelijken was met die van Rosberg in VT2. Bij Vettel zou het puur om bandenslijtage zijn gegaan, doordat hij volgens Pirelli te lang op een setje reed.
Het bandenfalen bij Vettel wordt nog onderzocht en Pirelli-chef Paul Hembery heeft aangegeven daarna met Ferrari in gesprek te treden. Ferrari is namelijk van mening dat haar éénstopsstrategie niet onverantwoord was en het hier op basis van door Pirelli geverifieerde data voor had gekozen.
Gerelateerd nieuws
Mercedes beschouwt 2025 niet als een tussenjaar, maar als een strijd om overwinningen
07 oktober 2024 14:00 - Nieuws
Van titels naar fundamenten: James Vowles belicht de verschillen tussen Mercedes en Williams
07 oktober 2024 12:45 - Nieuws
Russell schrijft Mercedes-progressie toe aan ingenieur Allison én vormdip Red Bull
07 oktober 2024 08:00 - Nieuws
Wolff legt uit waarom Antonelli gelijk bij Mercedes start: ‘Wil hem fris hebben’
06 oktober 2024 09:00 - Nieuws