Bandenfabrikant Michelin staat open voor een comeback als bandenleverancier in de Formule 1, al wil de Franse firma alleen terugkomen als het huidige bandenreglement verandert.

Dat vertelt Michelin-topman Pascal Couasnon aan het Italiaanse Autosprint: “Wij staan er zeker voor open, maar wel onder een aantal voorwaarden. Wij vinden namelijk dat de banden niet alleen als hulpmiddel moeten dienen om de show spectaculairder te maken. Ze moeten ook in technisch opzicht van toegevoegde waarde zijn, net als vroeger”, zegt het kopstuk van de firma die eind 2006 – na een bandenoorlog met Bridgestone – de Formule 1 verliet.

“De Formule 1 zou haar technische reglement dan ook moeten veranderen, want onder het huidige reglement heeft een rentree voor ons geen zin”, vervolgt Couasnon, wiens firma er bijvoorbeeld niets voor voelt om net als de huidige bandenmonopolist Pirelli banden te leveren voor wielen van 13 inch. “Wij willen voor 18 inch gaan, net als we in de Formule E al doen en binnenkort in een aantal andere klassen.”

Wat Couasnon verder nog aangeeft, is dat Michelin er voor open staat om als enige leverancier te fungeren. Dit vooruitzicht weerhield de Franse bandenfabrikant er eerder nog van serieus werk van een comeback te maken – aangezien het juist een bandenoorlog wilde uitvechten – maar Michelin is nu dus van gedachten veranderd.

De Formule 1 heeft voorlopig nog een overeenkomst met Pirelli, waardoor de Italiaanse bandenproducent tot en met 2016 banden blijft leveren. Gevraagd of Michelin zich zal melden als de Formule 1 voor daarna op zoek gaat naar een nieuwe of aanvullende bandenleverancier, antwoordt Coausnon van wel: “Zolang de Formule 1 naar onze voorstellen wil luisteren, doen we graag een voorstel. Het is dan aan de Formule 1 dat te accepteren of niet.”

18-inch
Michelins voorkeur om met 18-inch wielen te rijden, past bij de huidige plannen om de Formule 1 spectaculairder te maken. Over de 18-inch wielen wordt echter al langer nagedacht. Pirelli testte er gedurende 2014 al mee en voor komend weekend staat een volgende test gepland, maar dan met een GP2-auto.