De FIA wil volgend jaar een extra team, maar wie durft zich nog aan zo’n avontuur te wagen?

In Turkije werd ik door boze Red Bull-monteurs weggestuurd toen ik op de startopstelling een kijkje wilde nemen aan de achterkant van hun auto. Het team had de RB6 in een onbewaakt moment zonder bodywork in de pitbox laten staan, waarna onze fotograaf Peter van Egmond een mooie foto van het onderhuidse van Adrian Neweys creatie op de plaat vastlegde. Dat Red Bull vermoedde dat hun ingenieuze uitlaatsysteem gekopieerd zou worden, werd bevestigd door het legertje monteurs dat rond de achterkant stond,  als een muurtje bij een vrije trap.

Hier in Valencia, twee races later, hebben Renault, Ferrari en Mercedes de geblazen diffusor gekopieerd. In de Formule 1 hou je iets nooit lang geheim. Zie de F-duct, die inmiddels gemeengoed is. Gemeengoed, behalve bij de drie nieuwe teams. Zij schrikken zich elke week weer rot bij het zien van de technische nieuwtjes op de auto’s van hun concurrenten. ‘Dat was toch niet de afspraak?’

Hoe snel de ontwikkelingen in de Formule 1 gaan, wordt duidelijk bij Virgin en HRT. Dat laatste team kán amper vooruitgang boeken, omdat constructeur Dallara niets meer met het team te maken wil hebben en het team zelf niet de faciliteiten heeft om grote veranderingen te plegen. Bij Virgin is het in feite nog erger. Dat team is in de Formule 1 gekomen in de overtuiging dat het voorgestelde budgetplafond van 40 miljoen dollar stand zou houden. Dat deed het dus niet.

In werkelijkheid draait het kampioenschap uit op een peperdure ontwikkelingsrace, waarbij de topteams elkaars uitvindingen in hoog tempo overnemen. Virgin maakt weliswaar goede sier met de naam van het succesvolle bedrijf van Richard Branson, maar die stopt per jaar slechts 4,5 miljoen dollar in het team. De auto is waardeloos, en er is geen geld om hem te verbeteren. Het low-downforce aeropakket dat Virgin in Montréal intoduceerde, bleek niet te werken.

Het toont aan dat de procedure die de FIA hanteerde om nieuwe teams in de Formule 1 te krijgen, is mislukt. Er waren vier teams,waarvan slechts drie het begin van hun eerste seizoen haalden, er eentje voortijdig overleed en alleen Lotus dankzij een aanzienlijk Maleisisch sponsorbudget de Formule 1 waardig is gebleken. USF1 kreeg deze week postuum een trap na van de FIA, HRT haalde het met de hakken over de sloot en dan nog alleen dankzij interventie van een Spaanse miljonair van wie we maar moeten afwachten hoe lang hij het spelletje leuk blijft vinden. Virgin zou tot nu toe een aardige middenmoter kunnen zijn, maar dan wel in de GP2.

Volgend jaar moet er een dertiende team bij komen. Half april verstreek de inschrijvingsdeadline, maar de FIA heeft nog niet bekendgemaakt wie het startbewijs krijgt. Ook wil de FIA een ‘reserveteam’ benoemen, dat dan kennelijk geacht wordt maandenlang een schaduwoperatie te runnen in de hoop dat de beoogde nieuwkomer afvalt. Gevestigde namen als Carlin, Lola en Prodrive namen niet eens de moeite om zich in te schrijven. Volgens Dave Richards heeft 2010 laten zien dat het voor nieuwkomers nagenoeg onmogelijk is om competitief te zijn. Hij had zijn opmerking ook achterwege kunnen laten.

Wie in 2011 aanspraak wil maken op het dertiende startbewijs kan zijn borst natmaken. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, vraag maar aan Nick Wirth, Jose Ramon Carabantes, of Tony Fernandes. Voor hen dreigt Formule 1 een miljoenenstrop te worden. Voor Ken Anderson en Peter Windsor van USF1 is het dat al. Zij werden door de FIA veroordeeld tot een levenslange ban uit de Formule 1. Het zal gevoeld hebben als een opluchting.