*

0

Formule1

Newey wil kostenreductie zonder budget cap – en heeft ideeën voor hoe dat kan
| Daan de Geus | Sutton Images

Newey wil kostenreductie zonder budget cap – en heeft ideeën voor hoe dat kan

Red Bulls chief technical officer Adrian Newey is geen voorstander van een budget cap, maar heeft wel ideeën voor hoe de kosten in de Formule 1 anderzijds naar beneden kunnen worden gebracht.

Het team van Red Bull is al langer voorstander van kostenbesparing, maar teambaas Christian Horner heeft toch geregeld vraagtekens bij een budget cap gezet omdat dit volgens hem lastig te reguleren is – zeker aangezien de uitgaven van fabrieksteams in zijn ogen lastig te controleren zijn omdat ze onderdeel van een autofabrikant zijn en vaak ook aparte motorafdelingen hebben.

Formule 1-eigenaar Liberty Media kijkt momenteel echter naar de mogelijkheden een budgetplafond te introduceren en wil verder de uitbetalingen uit de sport eerlijk verdelen. Newey is daar geen fan van, vertelt hij Auto, Motor und Sport – “want dat is socialisme en dat werkt alleen in theorie” – al zou hij wel graag zien dat de kosten omlaag gaan.

Minder data en hulpmiddelen
Met een budget cap dus geen optie voor Newey, heeft de topontwerper wel wat andere manieren bedacht de kosten te drukken. “Ze moeten de technische hulpmiddelen die we mogen gebruiken, beperken. Dan hebben wij als teams namelijk ook minder mensen nodig.” Newey doelt daarmee onder meer op het afschaffen van windtunnels, welke volgens hem sowieso ‘dinosauriërs’ zijn.

Newey zou een voorstander zijn van minder gebruik van data in de sport.

“We maken tegenwoordig immers meer en meer gebruik van CFD-simulaties”, haalt Newey aan, al zijn volgens hem dan ook weer restricties op dat gebied nodig om een nieuwe wapenwedloop te voorkomen. Zo stelt Newey voor dat er standaard CFD-software wordt geïntroduceerd, met een beperking op hoeveel data verrekend kan worden.

Het afschaffen van telemetrie en een beperking op andere dataopslag sluit daar volgens Newey bij aan. Het aantal uren dat motoren op testbanken proefdraaien kan volgens Newey ook wel naar beneden, terwijl hij ook denkt dat het loslaten van de filosofie van road relevance voor de motoren en bijbehorende hybridesystemen de kosten flink kan besparen.

Minder updates, meer creativiteit
Een andere maatregel die de kosten behoorlijk kan terugdringen, is een limiet op het aantal updates dat teams mogen brengen. “Als je maar vijf verschillende achtervleugels mag construeren, denk je wel twee keer na of een speciale achtervleugel voor Monaco of Monza het waard is. Je beperkt je dan tot wat écht nodig is.”

Een voordeel van de regels die Newey voorstelt, zo haalt hij zelf aan, is dat menselijke inventiviteit weer op de voorgrond komt te staan, in plaats van dat alles sufgesimuleerd en tot in de kleinste details wordt voor- en uitgerekend op de computer. Het verschil tussen simulaties en de echte wereld wordt zo ook weer groter, wat voor verrassingen kan zorgen.

Lees ook: Waché nieuwe technisch directeur Red Bull, Newey blijft chief technical officer

Newey is ‘chief technical officer’ bij Red Bull.

Meer nieuws

Vorig bericht | 12-03-2018 - 10:43 Bottas: ‘Hamilton is te verslaan, dat heeft Rosberg bewezen’ Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 12-03-2018 - 12:02 Video: Kubica over de trouwe steun van zijn fans en zijn rol bij Williams Lees het volledige bericht

Vorige Volgende

Reacties
  • Formule 1 nr. 9 is uit!
  • Formule 1 nr. 8 is uit!
  • Formule 1 nr. 7 is uit!
  • Formule 1 nr. 6 is uit!
  • Formule 1 nr. 5 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Max Verstappen onverstoorbaar naar podium | 50e zege Sebastian Vettel | De magie van Le Mans | Interviews met Wilfred Genee, Honda-chef Yamamoto en vaste paddockklant Mister Moko Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Frankrijk 2018 2018/06/22 12:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit Paul Ricard

  • LocatieFrankrijk

  • Aantal rondes53

  • Afstand per ronde5,861 kilometer

  • Totale afstand309,626 kilometer

Planning GP Frankrijk

  • Begint: 22-6-2018 12:00

    GP Frankrijk 2018 – 1e Vrije Training
  • Begint: 22-6-2018 16:01

    GP Frankrijk 2018 – 2e Vrije Training
  • Begint: 23-6-2018 13:00

    GP Frankrijk 2018 – 3e Vrije Training
  • Begint: 23-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie
  • Begint: 23-6-2018 16:00

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 1
  • Begint: 23-6-2018 16:27

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 2
  • Begint: 23-6-2018 16:48

    GP Frankrijk 2018 – Kwalificatie sessie 3
  • Begint: 23-6-2018 17:00

    GP Frankrijk 2018 – Startopstelling
  • Begint: 24-6-2018 16:10

    GP Frankrijk 2018 – Race

Circuit Paul Ricard