‘News Corp. wil Formule 1-rechten kopen’
Formule1
Daan de Geus
20 april 2011
Mediaconglomeraat News Corporation (kortweg: News Corp.) speelt met de gedachte om de commerciële rechten van de Formule 1 te kopen, dat berichten verscheidene Engelstalige media.
De commerciële rechten van de Formule 1 zijn momenteel in handen van de Formula One Group, wat via allerhande constructies weer voor het overgrote deel (zo’n zeventig procent) eigendom is van CVC Capital Partners, een fonds voor private investeerders waar Bernie Ecclestone nauw bij betrokken is.
News Corp., dat eigendom is van mediatycoon Rupert Murdoch en eigenaar is van een zeer groot aantal dagbladen, tv-stations, filmstudio’s en andere media-ondernemingen, zou volgens onder meer Sky News, The Guardian en Bloomberg nu echter overwegen om – samen met één of meer partners, waaronder Telmex-eigenaar en Sauber-sponsor Carlos Slim – een bod te doen om de commerciële rechten van de Formule 1 in handen te krijgen.
Hoewel News Corp. geen officiële verklaring wenst af te geven en de berichten afdoet als ‘speculatie’, heeft een bron tegenover Sky News bevestigt dat de plannen zich weliswaar in een vroeg stadium bevinden, maar het bedrijf zich wel degelijk beraadslaagt over alle mogelijke manieren waarop men bij de Formule 1 betrokken kan raken en ook een acquisitie van de rechten eventueel een optie is.
The Guardian haalt verder een (anonieme) bron aan die stelt dat News Corp. alle opties in ieder geval open houdt en geen serieuze actie zal ondernemen totdat de huidige Concorde Overeenkomst eind 2012 afloopt, omdat het nog niet te voorzien is wat er daarna binnen en met de Formule 1 gaat gebeuren.
De huidige grote man achter de schermen, Ecclestone, heeft in de eerste plaats afwijzend gereageerd op de geruchten: “De Formule 1 is niet te koop”, verklaart hij aan The Telegraph. Tegenover Bloomberg voegt de Engelsman er nog aan toe dat hij en de zijnen ’totaal geen interesse’ hebben om de rechten van de hand te doen.
Ecclestone, (groot)aandeelhouder in de Formula One Group, houdt zich als CEO van dochteronderneming FOM (Formula One Management) tevens bezig met de commerciële uitbating van de sport en is daardoor in essentie de hoofdverantwoodelijke om de zakelijke belangen van de sport te behartingen.
Gerelateerd nieuws
30 jaar FORMULE 1 Magazine: Bernie Ecclestone is boos
22 januari 2024 08:00 - 30 jaar FORMULE 1 Magazine